Hoeveel keer in de week mag ik mijn goudvis voeren?

Mama geeft maar 1 keer in de week voer maar ik om de twee dagen in mijn aquarium iemand een antwoord

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (3)

Elke dag voer geven is niet goed. Ik praat uit ervaringen. Mijn vissen zijn daar oa dood aan gegaan. Het voer valt op de bodem wat ze niet opeten. Ze poepen daardoor ook meer en er komt daardoor te veel ammoniak in het water. Om de paar dagen is voldoende en ook niet te veel.
Dierenspeciaalzaken zeggen het zelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ammoniak in het water komt niet (alleen) door teveel voeren maar wel (vooral) door het ontbreken van nitrificerende bacteriën. Dus tenzij je de vissen te snel in het aquarium introduceert of de filter te grondig uitkuist krijg je geen ammoniakproblemen van teveel te voeren. Wel algen als je water erdoor uit balans raakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Dat van dat filter klopt.
Vissen voer je best maximaal 1 keer per dag (minder mag ook). Een vastenperiode zo nu en dan is ook een goed idee. Die vastenperiode mag variëren van 1 dag tot 3 weken.

Dat is niet om je vissen uit te hongeren maar wel om te vermijden dat ze (1) hun fitheid verliezen en (2) de andere voedingsbronnen (resten en algen) aan zich voorbij zouden laten gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een keer per week lijkt me te weinig. Vissen kunnen overigens goed met verhongering omgaan, ze verbranden hun spieren en worden mager. Dat is dan een overduidelijk teken dat je te weinig voert. Teveel voeren is ook gevaarlijk. Persoonlijk zou ik ze liefst elke dag voeren maar dan net zoveel als ze enthousiast compleet opeten. Liever elke dag een klein beetje dan een keer per week een grote mep.