Kan mijn goudvis ook buiten in ons waterornament zwemmen?

Ik en mijn vader gaan binnenkort een waterornament maken en die mondt dan uit in een klein meertje (?) en ik heb een vis die te groot voor zijn aquarium is geworden. Het is een koudwater vis. Zou het dus kunnen om mijn vis bij de kleine schildpadjes doen buiten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Qua water kan dat wel, mijn ouders doen het al jaren: een goudvis die te groot werd deden ze de vijver in en vaak haalden ze er dan een paar nieuwe uit - dan konden we toch vissen zien, ook als ze in de winter verder onder water gingen zwemmen.

Wel moet je ze niet plotseling van je kom in het waterornament of in het meertje gooien. De temperatuurswisseling kan dan te heftig zijn. Dus doe je vis met wat water uit de vissenkom eerst in een plastic zak en hang die in het water. Na een tijdje is de watertemperatuur in de zak ongeveer gelijk als het water buiten de zak en kan je de vis rustig naar buiten laten zwemmen.

Of het kan met de schildpadjes weet ik niet, dat ligt eraan wat voor een schildpadden dat zijn. Ik las in enkele reacties al dat het met 'kleine schildpadjes' wel kan maar niet met moerasschildpadden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb nog even wat gezocht over schildpadden en goudvissen samen in een vijver. De meningen zijn een beetje verdeeld. De een zegt dat het niet kan omdat de schildpadden de vis in de vinnen hapt. De ander zegt dat het wel kan en heeft er nog nooit problemen mee gehad.
Misschien kan je het het beste even navragen bij een vijverspecialist of iemand anders die er echt verstand van heeft.

Voor nu heb ik in ieder geval wat bronnen voor je, dan kan je zelf je lezen wat iedereen zegt over de schildpadden die jij hebt (want je noemt niet wat voor een schildpadden je hebt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor de informatie! Dat over het temperatuur wennen wist ik al, en ik was ook echt niet van plan om zulke grote schildpadden er in te doen. Mijn vader wil zelfs als de schildpadden te groot worden nieuwe halen. Dus dat is geen probleem. En dan nog, mijn goudvis mist al een zij vinnetje. Is zo aangeboren. Mijn goudvis is nu al 15 cm lang :þ
Groeten, Sean.
En PS, ik zal mijn tante wel vragen. Die weet alles over dieren.
Bye!

Andere antwoorden (1)

Ik herinner me dat ik als kind wel eens bij een vijver kwam met goudvissen, dus ja het kan
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Je leest over de schildpadjes heen. Weet niet hoe groot ze zijn, maar moerasschilpadden lusten wel een visje.
paulus811
9 jaar geleden
Er staat 'kleine schildpadjes', dan denk ik niet aan enorme monsters en zal het met de goudvissen wel goedkomen. Alles beter dan in een te kleine kom.