Poezen super geschrokken en een poes valt nu de ander aan, wat te doen?

Gister middag zat mickey de zwart witte poes vast in een plastic zak, zat om haar lichaam vast, rende helemaal hysterisch door de kamer, en blazen en doen, en helemaal van slag.

Heb ik haar bevreid, is de andere poes (mira) er zo van geschroken dat ze nu doordbang voor haar is, als ze bij haar in de buurt komt dan is het kreizen en blazen van jewelste. en dat stop ik dan (misschien niet goed)...

Vanacht heeft Mickey bij mij op de slaapkamer geslapen, met de deur dicht... Ze zat doodsbang onder het bed door keek of de andere poes er aan kwam... Gelukkig heb ik zo rustig kunnen slapen zonder dat de hele flat wakker werd.

Vanmiddag Feliway gekocht, en de poezen lijken iets relaxter te worden, maar mickey zit de hele tijd hoog en veilig, en mira is continu aan het opletten of ze niet in de buurt komt... Als dit gebeurt, omdat Mickey bijvoorbeeld wilt drinken of eten, of naar de kattebak dan word ze direct aangevallen, blazen en kreizen, en gaat Mickey direct weer naar de hoge en veilige plek. Heb ze vanmiddag gelukkig apart wat vlees kunnen geven, en ze hebben ieder veilig toegang tot een bakje water...

Maar weet niet wat ik moet doen, hoe lang kan dit duren... Mira lijkt wel in shock door het zakkenmonster, niet trillen ofzo, dus niet bang, maar echt verstijfd soms. Had haar net een tijdje op schoot en bleef verstijfd zitten, soms rond kijken en als ze mickey zag begon ze te blazen en gaf ik haar een zachte tik op de neus waarna ze ophielt...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Iedere keer dat er weer een confrontatie is , wordt het moeilijker dit op te lossen.
Het beste haal je de poezen nu uit elkaar, geef ze beide een eigen ruimte met hun eigen spulletjes. Laat dit zo tot beide poezen weer totaal ontspannen zijn, en overhaast niets, denk eerder aan een aantal weken dan een aantal dagen.
Ondersteuning met Feliway is een goed idee, en ook Zylkene geeft goede resultaten.

Pas als de poezen beiden weer totaal ontspannen zijn, kan je ze gefaseerd weer bij elkaar laten. Niet meteen plompverloren de deuren openzetten, maar eerst de deur op een kiertje voor een paar dagen, terwijl je ze iets lekkers geeft als ze bij elkaar in de buurt zijn.

Succes, en nogmaals: overhaast niets.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Raar dat dit zo kan gebeuren, het waren tot een paar minuten voor het voorval zulke goeie vriendinnetjes... Maar nu hou ik ze aldoor in de gaten, en dat werkt denk ik opzich ook prima... Probeer Mira gerust te stellen dat er niks is, en dat het zakkenmonster alang weer is verdwenen. Veel aandacht lijkt te helpen, maar of dit heel goed is weet ik zo ook niet... Maar mocht er te vaak een directe confrontatie zijn, dan zou ik zeker kijken of ik hier een mogelijkheid voor kan vinden... Heb helaas maar een klein huis, dus dat kan misschien nog lastig worden... (een kamer word nu verbouwd, en dan heb ik nog de woonkamer, en een kleine slaapkamer)