Hebben katten last als ze krols zijn?

Hebben katten last als ze krols zijn? Want die van ons lijkt erop dat ze pijn heeft, en ze is vaak uitgeput.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.7K
Rieneke1
10 jaar geleden
Pijn hoort niet bij krols zijn, maar er kunnen natuurlijk andere zaken aan de hand zijn. Ga bij twijfel naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens met Rieneke, maar VS: heb je eerder een krolse kat meegemaakt? Dat krijsen kan nogal alles overheersend zijn, ik kan me voorstellen dat als je het nooit eerder hebt gezien, je het verwart met pijn. Ook gaan ze in rare houdingen staan om zich maar ' aan te bieden'. En aan de andere kant: als je echt het idee hebt dat ze pijn heeft, ga dan naar de dierenarts. Ze kunnen het je niet vertellen, dus als je gedragsveranderingen ziet die je niet kunt plaatsen, is het goed om naar je kattenbaasjesinstinct te luisteren: als je het idee hebt dat er iets mis is, een afspraak maken bij de DA.

Antwoorden (2)

Poezen en katers kunnen sowieso beter gecastreerd/gesteriliseerd worden wegens de toenemende (vaak ongewenste, asiels zitten vol) kattenpopulatie. Dat voorop gesteld kunnen wij natuurlijk niet in het hoofd van onze katten kijken. Het zal zeker frustrerend moeten zijn voor het katje, de natuurlijke drang hebben om zich voort te moeten planten, terwijl haar dat niet lukt.

Met een sterilisatie is dit, en vele andere gezondheidsproblemen zoals tumoren, ontstekingen,... te voorkomen. De poezenpil is ook een optie maar deze kent meer voordelen als nadelen. Laat je goed informeren door je dierenarts. Als je een vermoeden hebt dat je kat pijn heeft, maak dan sowieso een afspraak bij je dierenarts, katten zullen pijn niet snel aangeven.

Toegevoegd na 21 uur:
Aanpassing: de poezenpil kent meer NADELEN als voordelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Je bedoelt meer nadelen dan voordelen.
Pijn lijkt me niet, tenzij de poes als complicatie een baarmoederontsteking opdoet.

Uitputtend is het wel. De poes neemt nauwelijks tijd om te eten of rusten.

Verder hebben ze grote kans op termijn last te krijgen, en wel van baarmoederontsteking, diabetes en, meestal kwaadaardige, mammatumoren.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus! Eerste antwoord geeft goede informatie (op een vergissing na) maar geeft geen echt antwoord op de vraag. Wel een hele goede reden om katten te laten castreren, naast nog het gezondheidsaspect. Ik had ooit een buurvrouw die haar poes niet liet castreren omdat ze er geen geld voor had, maar volgens mij was dat nestje wat ze erna kreeg duurder. Als ik nog eens zo'n buurvrouw heb, bied ik aan de operatie te betalen. Niet dat ik zwem in het geld, maar een castratie van een poes (of zeker een kater) kan er nog wel van af.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank Lies, maar je bent de plus vergeten :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha, ik zie het net! Bij deze ;-)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Op welke leeftijd laat je een poes helpen dan? Ik heb onze poes 2x krol mee gemaakt voordat we haar lieten helpen. Ze werd na 6 maanden al voor het eerst krols en vrij snel daarna nog een keer. Maar ik vond 6 maanden wel erg vroeg om haar te laten helpen. (Scheelde wel dat onze poes niet buiten kwam/komt)
Rieneke1
9 jaar geleden
Iedere keer dat een poes krols is, is er een teveel. Je verhoogt zo het risico op genoemde aandoeningen. Het beste is dus voor de eerste krolsheid laten castreren. Door de bank genomen is 6 mnd zeker niet te vroeg.
Sterker nog, bij vroegcastratie gebeurt het al met 12, 14 weken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het nadeel is dat zo veel websites verschillende adviezen geven en dierenklinieken niet uitgezonderd. De ene zegt, kan meteen, de ander zegt 14 weken, dan weer een half jaar, dan weer een jaar. Dat maakt het dan zo moeilijk de juiste keuze te maken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Sommige dierenartsen vinden het te veel gepriegel met 14 weken, of ze lopen achter en zijn huiverig voor iets waar ze nog geen ervaring mee hebben.
Andere dierenartsen scholen zich niet bij, en geloven nog steeds in het al lang achterhaalde verhaal dat katten pas met 9 mnd geholpen mogen worden, omdat ze anders niet mooi uitgroeien, terwijl het tegendeel waar is. Ik laat katers met 5, en poezen met 6 mnd castreren (en meteen chippen).
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Chippen heb ik meteen met de inentingen gedaan. Zielig zo'n grote naald in zo'n klein poesje. Maar gisteren op het werk een poes gevonden (was in de gracht gevallen) en deze heb ik door de dierenambulance laten ophalen, geen chip. Dan word de eigenaar opsporen wel heel moeilijk. Dus chippen doe ik echt z.s.m.
Rieneke1
9 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb binnenkatten, dus durf ik het risico wel te nemen. Mijn huis is een fort, met stevige horren en sluisdeuren :)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Hehe, die van mij kunnen eigenlijk ook niet ontsnappen. Kippengaas voor de ramen en ik woon op 2 hoog...en toch ben ik altijd bang dat ze het toch voor elkaar krijgen. Ik ga ook over 2mnd verhuizen, naar een eengezinswoning. Ik weet nog niet hoe ik er voor moet gaan zorgen dat ze daar niet ontsnappen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Kan je je tuin niet afzetten? Brrrrr je moet er niet aan denken dat ze ontsnappen!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het is een nieuwbouw woning. De tuin is in het begin nog leeg en heeft laatste prioriteit. Ook gezien de kosten. Het is wel de bedoeling om de tuin af te gaan zetten. Maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen. Ze kunnen zo goed klimmen die katten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Op de site van www.nettenlijn.com zie je mooie voorbeelden.