Hoe leer ik mijn kat iets terug te brengen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom wil je dat? Sommige katten zijn er misschien wel voor te porren, maar mijn eerste reactie bij het lezen van de vraag was eigenlijk "ja zeg, 't is geen hond.." Een kat gaat vooral zijn eigen gang, het is een heel ander dier dan een hond. Een kat kun je vaak alleen iets leren als hij dat zelf wil en er zelf het nu van inziet, in tegenstelling tot honden die er vaak ook plezier in hebben om iets voor hun baasje te doen. Zo komt een kat ook altijd als je z'n naam roept.. tenzij hij iets beters te doen heeft. En laat een kat nu heel vaak iets beters te doen hebben dan komen omdat de baas dat toevallig wil ;-)

Antwoorden (2)

Wanneer beginnen?

Als je ziet dat je kat wil spelen, dan is dat het moment om hem iets aan te leren. Complimenteer je kat als hij iets doet wat jij graag wilt en geef hem eventueel een lekker kattensnoepje.

Apporteren

Voor het terugbrengen van een propje gebruik ik altijd een prop aluminiumfolie. Als ik ’s morgens brood smeer om mee naar school te nemen, staat Tommie al in de keuken omdat hij wil spelen. Ik maak een prop van een stuk aluminiumfolie en gooi deze vervolgens de kamer in. Tommie komt het propje vervolgens netjes terugbrengen en legt het voor me neer. Kwestie van veel oefenen en je kat complimenteren.

Succes ermee.

Mvg joury
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel oefenen, belonen met aandacht/eten en als hij iets kan regelmatig herhalen. Het ligt wel een beetje aan het ras of een kat makkelijk iets leert (slimme en nieuwsgierige katten leren wat makkelijker). Bedenk ook dat een kat alleen maar iets doet omdat hij dat zelf leuk vind. Een hond doet iets omdat jij de baas bent en hij de commando's van de roedelleider volgt, een kat heeft geen baas maar personeel.

Ik heb een kat gehad die kon pootjes geven, zitten op commando, op z'n achterpoten staan en apporteren. Succes met oefenen.