waarom wordt het aquarium snel vies?

Ik heb een aquarium filter en toch wordt het water best gauw (groen)vies.
De zon schijnt er niet op en ik verschoon hem elke zondag voor 20-25% dus wat blijf ik verkeerd doen? Iemand enige idee??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

Dat je aquariumwater zo gauw groen wordt, betekent dat er een massa voedingstoffen in zit die je planten niet verbruiken. Goudvissen produceren die voedingstoffen, ze zijn enorme vervuilers en in een niet te groot aquarium is het al gauw teveel. Overigens is groen water niet echt bedreigend voor je vissen.
Wat te doen?
Door water te verversen verwijder je die voedingstoffen voor een deel, is op den duur te vermijden (toch in die hoeveelheden).
Ga naar de aquriumspeciaalzaak en haal daar een flinke hoeveelheid waterplanten: waterpest, hoornblad en Myriophillum. Deze planten produceren anti-algstoffen ( dat noemt men allelopathie ) zij zullen de voeding voor de algen (groen water) afnemen en zorgen voor een beter evenwicht in je aquarium.
Je visbak krijgt duidelijk veel licht, probeer dat iets te temperen, niet te veel bijv. de verlichting een half uur per dag minder lang te laten branden.
Halveer gedurende 4 weken de hoeveelheid voedsel die je aan je vissen geeft.
Al deze maatregelen moeten een verschil maken, succes.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is aquariumspeciaalzaak i.p.v. aquriumspeciaalzaak.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel op letten dat die planten goed verzorgd worden en goed groeien. Anders krijg je ook daardoor weer alg.

Andere antwoorden (1)

Groen water = alg. Niet vies dus. Als een aquarium echt vies zou worden wil dat zeggen dat de bacteriën hun werk niet doen en dat heb je natuurlijk ook voor 'n groot deel zelf in de hand.

Alg komt voor wanneer 1 van volgende punten van toepassing is op je aquarium:

1. Te veel vervuiling.
2. Slechte plantengroei.
3. Voedingsstoffen voor planten in de verkeerde verhoudingen.

En om deze 3 te kunnen beoordelen en opvolgen heb je de nodige kennis nodig inzake waterwaarden.

Oplossingen voor de 3 bovengenoemde punten zijn de volgende:

1. Meer waterplanten of een betere verzorging hiervan.
2. Betere verzorging van de waterplanten. Een slechte plantengroei komt meestal door een tekort in voedingsstoffen. Een aquarium(filter) produceert door de afbraak van afvalstoffen zelf nitraat en fosfaat. Tenzij deze sneller verbruikt worden dan deze worden geproduceerd moet je deze niet zelf toevoegen, maar dat kan je alleen weten door deze waarden eens te meten. Als je er te weinig van hebt kan je ze zelf toevoegen. Daarvoor hebben bepaalde fabrikanten producten zoals Fosfo en Nitro. Maar zelf een oplossing maken met KH2PO4 en Ca(NO3)2 is veel goedkoper. Als er voldoende fosfaat en nitraat aanwezig is, is een ander tekort vaak CO2. Die kan je bepalen door de pH en kH van je water te meten en dan even in een tabelletje op te zoeken of het CO2-gehalte goed is. Zoniet moet je met turf en/of CO2-bemesting aan de slag.
3. Bij verkeerde verhoudingen is het voornaam deze te herstellen. Afhankelijk van hoe hoog of laag de waarden zijn kan dit door deze te doen dalen of te doen stijgen. Dit door of bepaalde filtermaterialen in te zetten die bijv. fosfaat en/of nitraat uit het water halen resp. door nitraat en fosfaat toe te voegen zoals hierboven besproken.

Wat die verhoudingen betreft kijk je hier eens naar, want vaak is het de RR die verkeerd zit: http://aquariumfluisteraar.netii.net/?q=node/23

En zie hier bij puntjes 5 en 6 hoe je de nitraat- en fosfaat-plantenbemesting zelf kan aanmaken: http://aquariumfluisteraar.netii.net/?q=node/99