Waarom vertoont mijn hond vreemd gedrag na wandeling bij het water?

Als wij met onze hond zijn wezen wandelen bij het water (bij een plas of aan de Waal) vertoont ze na de wandeling vreemd gedrag. Ze rent door het huis, ligt continu te rollen en 'graaft' als een gek in ons vloerkleed. Ze is dan helemaal uit haar doen. Dat gedrag duurt ongeveer een half uur. Daarna wordt ze weer 'normaal'.

Dit gebeurt dus alleen als we naar het water zijn geweest; bij wandelingen in het bos of op de hei heeft ze nergens last van. Kan het zijn dat ze allergisch is voor planten/struiken die bij het water staan (ze gaat verder het water niet in)? Ze raust namelijk wel overal doorheen. Tijdens de wandeling zelf heeft ze ook nergens last van. Ook de seizoenen lijken geen invloed te hebben.

Het rare is dat het na ongeveer een half uurtje weer wegtrekt en dat ze er pas thuis last van krijg (dus niet als ze in de auto zit). Haar afspoelen met water of borstelen lijkt niet te helpen. Ik zie verder ook geen irritaties op haar huid. Ik check haar altijd goed.

Ze gaat altijd supergraag mee wandelen.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik ben erg benieuwd!

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
is ze dan nat?
Ritsuka
10 jaar geleden
deed onze hond altijd, die vond water wel leuk, maar wilde zo snel mogelijk weer droog worden na die tijd
bamibal
10 jaar geleden
Er staat dat de hond het water niet ingaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn hond doet dat bij thuiskomst na een wandeling in de regen. Ook na een kort wandelingetje, als hij maar een beetje nat is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter verduidelijking: onze hond doet alleen raar als we bij het water of op de uiterwaarden zijn geweest. Ze wordt niet nat, want ze gaat het water niet in. We maken net zo vaak wandelingen in het bos als bij het water. Na een boswandeling (waar ze ook overal doorheen raust), heeft ze nergens last van; na een wandeling bij de Waal of op de uiterwaarden lijkt ze jeuk te hebben. Het lijkt alsof ze niet tegen bepaalde planten/struiken kan die in 'waterrijk' gebied staan. Ze heeft er wel het hele jaar door last van (dus dan moeten het planten/struiken zijn die het hele jaar iets 'afscheiden'. Of kunnen het de doornen zijn?). Ik was gewoon benieuwd of meer honden daar last van hebben en wat de boosdoener is. Regen heeft dus ook geen invloed te hebben. Hond is voor de rest helemaal happy.

Antwoorden (2)

Ik denk dat ze zichzelf "schoon" wil maken. Ze heeft buiten allemaal vreemde luchtjes in haar vacht opgenomen. Eenmaal thuis wil ze weer haar vertrouwde luchtje bij zich hebben. Als alles weer ruikt en voelt zoals het hoort, dan heeft ze pas rust.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mogelijk dat haakwormen de oorzaak zijn. Ik weet niet of die vaker in vochtige omgeving dan in droge omgeving voorkomen, maar het is mogelijk. Lees het volgende stukje van Milbemax (wormmiddel).

"Haakwormen De larven van haakwormen dringen letterlijk door de huid van de hond naar binnen (meestal via de poten), of ze kunnen opgelikt worden door honden die hun poten schoonlikken na een wandeling."

Als dat zou kriebelen zou dat graven in het vloerkleed verklaard kunnen worden. Ook dat het pas begint bij thuiskomst en een tijdelijk gebeuren is.
Vraag eens aan je dierenarts of dit een mogelijkheid is voor dit gedrag.
Ivana