Waarom snuift de hond van mijn moeder zo hard?

Als de hond van mijn moeder aan iets ruikt, doet ze dat zo hard dat je haast denkt dat ze het opsnuift....waarom doet ze dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een hond snuift om te ruiken, wanneer dat redelijk luidruchtig gaat is het omdat zij de reeds aanwezige lucht in de neusholten met kracht wil verdrijven om beter de nieuwe geuren te kunnen waarnemen.
Het snuiven begint met spieren in de neusgaten die zich inspannen een teug lucht naar binnen te zuigen, zodat een grote hoeveelheid in de lucht zwevende geurstoffen de neus kan binnendringen.
Tegelijkertijd moet de lucht die al in de neus zit worden verplaatst.
Opnieuw trillen de neusgaten iets om de aanwezige lucht dieper de neus in te zuigen of achterwaarts via de spleten in de zijkant van de neus af te voeren, uit de neus en uit de weg.
Op deze manier hoeven geïnhaleerde geuren niet te wedijveren met de lucht die al in de neus zit om toegang te krijgen tot de binnenzijde van de neus.
Dat is wat je hoort en je moeder's hond zal dit zeer enthousiast en met volle overgave doen, niets abnormaals aan.
Z512099