Ik heb een aquarium met daarin een aantal soorten visjes (allemaal tropische kleintjes). Nu ineens is de hele groep neontetra's dood. Hoe kan dit?

Er leven meerderen soorten vissen in, de temperatuur is goed (24 graden) en ze leven al een tijdje. Ik heb gelezen dat ze gemiddeld zo'n 2 jaar oud worden, hier zitten ze wel al over heen. Het aparte is dat ze alle 6 tegelijkertijd dood zijn gegaan, wat mij zorgen baat. Is er iemand die enig idee heeft hoe dit komt en hoe dit in het vervolg te voorkomen is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10K
Z512099
10 jaar geleden
Welke zijn de water waarden, hoe groot is uw bak, hoeveel vissen en welke soorten, welk eten gaf je ze, heeft de filter stilgestaan?
Heb je de Neons nog maar pas, is dit de eerste keer dat dit gebeurt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Z512099 - De waarden weet ik niet precies, de bak is iniedergeval 24 graden. - In de bak past ongeveer 120 liter water. - Er zwemmen 14 vissen in de bak. - De soorten zijn 7 vuurneontetra's, 2 black molly's, 5 guppy's. - De visjes kregen guppyvoer. - De filter heeft NIET stilgestaan. - De neons zijn wel al vrij oud, maar het blijft apart dat ze allemaal in 1x dood zijn (op 1 na) - Dit is de eerste keer en nog nooit eerder gebeurt. Ik hoop u hiermee voorlopig genoeg informatie te hebben gegeven. Alvast bedankt!
Z512099
10 jaar geleden
Er moet pas geleden iets gebeurd zijn waardoor ze verzwakten, probeer ook uw andere vissen afwisselender voedsel te geven, dat versterkt hun conditie. De Neons waren allicht de zwakste van de groep, misschien kan uw aquarium niet meer vis aan, als u toch nieuwe vissen wil kopen, ga eens naar een andere aquariumwinkel.

Antwoorden (2)

Neon Tetra's zijn populaire aquariumvissen die in groep moeten gehouden worden, liefst 10 tot 20 exemplaren bij elkaar, als ze met minder zijn zullen ze zich verstoppen, onrustig en gestresseerd worden, wat hun leven kan verkorten. Neon Tetra's kunnen 5 tot 10 jaar oud worden... Het zijn zeer gevoelige vissen die bij een verkeerde watersamenstelling (stijging van nitriet bijv.) gauw zullen sterven. Ze worden vaak te warm gehouden, 20 tot 23 °C is beter. Ze verlangen zacht D.H. tot 1,5° en redelijk zuur water pH 6. Het is daarom dat uw Black Molly's geen problemen geven, die verlangen het tegendeel: warmte tot 27°C, hard water, zelfs met zee-zout -toevoeging!
Neon Tetra's houden van gedempt licht, de bodem moet donker zijn, beplanting zo dicht mogelijk. Het voedsel kan bestaan uit muggenlarven, fruitvliegjes, watervlooien, artemia en cyclops aangevuld met droogvoer. Voeder ze afwisselend dan behouden ze hun kleur goed en zo houdt u ook de conditie van deze vis op peil. De Neon Tetra eet eigenlijk alles wat zijn kleine muil aan kan.
Uw Neon Tetra's kunnen vanuit de winkel een verborgen virus meegekregen hebben waar geen medicijn tegen helpt en die lange tijd in hun lichaam aanwezig blijft en uitbreekt wanneer uw Neons enigszins verzwakt zijn, wat hun plotselinge sterfte kan verklaren.

Toegevoegd na 48 minuten:
Op de foto tel je ongev. 40 Neons, wou de noodzaak van in groep te houden beklemtonen, de bodem is te licht, men had beter turfvezel o.i.d. gebruikt.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het blijft toch apart dat ze zo'n 3 jaar al samen zijn en ze opeens, uit het niets allemaal overlijden (op 1 na). Heel erg bedankt voor uw reactie, we kunnen hier zeker wat mee! Bedankt!
Ivana
10 jaar geleden
Heb je kleine witte stipjes op de vissen gezien? Van stip kunnen ze binnen één dag allemaal dood gaan.
Ivana
10 jaar geleden
Zoek ook verder op Google: witte stip afbeeldingen.
http://www.zoekdierenarts.nl/klachten-bij-uw-dier/vissen/witte-stip-bij-vissen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht ook meteen aan witte stip. Zeer besmettelijk, en als er ééntje verzwakt is, krijgt de rest het ook.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ofwel is er iets mis met de omstandigheden/het water in het aquarium. Ofwel zijn je vissen ziek maar vaak is dat een gevolg van het eerste.

Eerst en vooral moet ik zeggen dat men je wel verkeerd heeft geïnformeerd. Twee jaar is erg kort voor een neontetra. Mits een goede verzorging kunnen neontetra's tot 10 jaar oud worden.

Controleer eerst eens al je waterwaarden. Als daar niets mis mee is en als de aanbevolen behandelingen van de beste aquariumspeciaalzaak in je omgeving je niet kunnen helpen raad ik aan een gespecialiseerde dierenarts op te zoeken.

Neem van de aquariumspeciaalzaak ook wat diepvriesartemia mee. Je overlevenden zijn waarschijnlijk ook van slag en dat is het beste voer om dan te geven. Begin dit dan binnen een week of 2 weer af te wisselen met het voer dat ze gewoon waren.