Heeft mijn hond luizen of vlooien?

Ik heb sinds een aantal dagen een hondje overgenomen van 1,5 jaar oud.
's Nachts als wij net slapen staat hij vaker op een wappert hij vaker (zoals ze doen als ze nat zijn geweest zeg maar), en gaat weer liggen en staat weer op en doet het vervolgens weer. Overdag doet hij het nooit alleen 's nachts.

Wie weet wat dit kan zijn? Vlooien of luizen? Hij krabt zich nooit..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, dit lijken me geen vlooien en zeker geen luizen, dan krabt de hond zich voortdurend. Ga met je hond naar de dierenarts, dit is geen normaal gedrag. Het kan zijn dat de hond last van zijn oren heeft, al schudt hij dan meestal alleen met de kop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haal eens een heel fijne kam door de vacht van je hond.
Eventuele kleine ongerechtigheden die je tegenkomt, kan je op een keukenpapiertje deponeren en vochtig maken. Zie je dat het papiertje wat rood kleurt, dan zijn het vlooienuitwerpselen (vlooien zuigen immers bloed).
Uiteraard kan je er dan vanuit gaan dat de hond vlooien heeft.

Wat luizen betreft, als je de hond eens flink knuffelt, en je krijgt vervolgens flinke jeuk op je onderarmen, en bij bestuderen zie je daar piepkleine beestjes, dan weet je ook genoeg.

Aan de andere kant: je zegt dat hij zich niet krabt, dus het kan ook iets heel anders zijn. Ivana zal je daar vast meer over kunnen vertellen (zij is de blafbeestdeskundige hier) :)
Rieneke1
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Wordt het rood omdat ze bloed zuigen?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ja, dat klopt Ron.
Het kan ook stress zijn. Hij is net bij jullie en moet nog wennen. Hij doet het als jullie slapen, dus als hij geen aandacht krijgt. Stel hem gerust en geef hem de tijd om te wennen. Al kan een bezoekje aan de dierenarts natuurlijk geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik denk ook dat het met stress te maken heeft,hoewel je niet echt van stress kunt spreken,het is meer een ontspanningsoefening van de hond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Het kan zijn dat het hondje bij de vorige eigenaar in een bench of hondenmandje sliep en zich nu snachts niet veilig voelt. Het kan "overspronggedrag" zijn. Het hondje twijfelt tussen twee gedragingen, vluchten of slapen en gaat dan iets anders doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria, Vrouwe heeft nog een plus tegoed. Die plus die er staat is van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die had ik al gegeven JoanDArc.
Ik dacht eerst dat ik het vergeten was dus drukte nog een keer op de +,maar dit kon niet want er werd aangegeven dat ik al geklikt had.
het kan zijn dat hij wat aan zn oortjes heeft.
kijk eens in zn oortje met een lichtje, ziet het er vies uit? dan raad ik je aan om gelijk ermee naar de dierenarts te gaan, die geeft je waarschijnlijk druppels die je elke dag in zn oor moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Een hondenoor moet fris ruiken. Steek je neus er maar in.