Hoe leer je een konijn af om aan je meubels te knagen?

Op een konijnvriendelijke wijze?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik hoorde van iemand, dat ik een beetje plakband op de stoelpoten moet plakken. Dat blijft in hun snor hangen en dat vinden ze niet leuk. Is dat niet een beetje zielig?

14 jaar geleden
22.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je stoffen meubelen, bank enz ?
Snuffel
14 jaar geleden
Nee van hout voornamelijk. vinden ze erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meschien een idee, om ze een lederluchtje te geven.
Als het goed is moet er een spray zijn om kunstleer naar echt leer te laten ruiken, want je hebt ook neplederen jassen, en die ruiken naar echt leer. Konijnen zijn veganischtisch, dus het druist helemaal tegen hun natuur in om aan dingen van dierlijke oorsprong te knagen.
Als je meubels nou eens naar leer ruiken, zouden ze in kunnen trappen.
Mochten ze er niet intrappen, en toch proberen te knagen, moet je ze wel meteen weghalen dan, want die spray is niet zo goed als ze het binnen krijgen. Anders kun je eens wat op een favoriet speeltje doen waar ze normaal graag aan knagen, en het gedrag eens aflezen, hoe het konijn erop reageerd, als je wat van da spul er op hebt gespoten, voor dat je al je meubels inspuit. En als het werkt op het speeltje, dan kun je de meubels inspuiten, wel even de konijnen en andere huisdieren uit die kamer doen, als je gaat spuiten. Als het niet werkt op het speeltje, dan is het niet zo moeilijk om het spul er weer goed af te wassen, of eventueel niet zo erg om het weg te gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een link voor een lederspray, en deze is zelfs nog mileuvriendelijk ook, met ledergeur. http://www.lekocarhifi.nl/contents/nl/d135_01.html
Snuffel
14 jaar geleden
Ha, bedankt! Ik vroeg me al af hoe eraan te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is trouwens de 4e alinia.

Het beste antwoord

Heb je het konijn al tam gemaakt? Dat helpt echt heel veel.. Je weet dat hij tam is als hij makkelijk zonder tegen stribbelen op je schoot gezet kan worden....
Als hij al tam is, kan je proberen om hem/haar iets voor de afleiding te geven bijv: een knaagstok of een zouten schijfje..
Als dat nog niet lukt, kan je dit middeltje proberen..(zie plaatje 2)
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat veel mensen niet weten is dat speelgoed voor konijnen heel belangrijk is. Hij leeft zich op die manier niet uit op je dierbare meubels of kabels en snoeren, hij verveelt zich niet, en het is goed voor zijn lichaam. Dus laat een konijn niet in zijn hok of kooi zitten met alleen een bakje voer, maar geef hem eens wat speelgoed en kijk wat ie leuk vindt. Dat kan zowel in zijn verblijf zijn of als hij losloopt. Wat konijnen leuk vinden is duwen, trekken, gooien, slepen, ergens op/in/onder zitten of doorheen lopen enz. enz. Bij de keuze van het speelgoed moet daar rekening mee worden gehouden. Hieronder zal ik wat ideeen aangeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Het stomme is, dat ze meestal los lopen en al van alles aan tunnels, dozen enzo tot hun beschikking hebben. Toch kiezen ze steeds weer voor de meubels en het behang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
behang, heel herkenbaar. is bij ons ook compleet kaal gegeten.
in mijn volgende huis neem ik de onderste meter "lambrizering" van stucwerk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kartonnen dozen zijn bij ons ook in 2 dagen helemaal aan snippers. telefoonboek zal ik eens proberen. de folders zijn ze ook gek op. mijn vriend had de gewoonte ongelezen kranten naast de bank te leggen, doet ie nu niet meer. Alleen de gelezen stukken...
Konijnen knagen. Dat heeft niets met agressie te maken, dus wat dat betreft kan ik je geruststellen.

Zorg er in ieder geval voor dat je konijn genoeg te knagen heeft: kartonnen dozen, wilgentakken, houten speeltjes. Ook dient je konijn 24 uur per dag de beschikking over hooi te hebben, als het op is moet je het aanvullen.

Daarnaast is het belangrijk dat je het konijn opvoedt, net als bij ieder ander huisdier. Wat vaak aangeraden wordt is een plantenspuit, en als hij iets doet wat niet mag even een goed gerichte straal water. Dit moet je zeer consequent doen, dus laat hem niet alleen los zodat hij ongezien toch iets kan doen wat niet mag. Als hij altijd een straal water voelt als hij ergens aan knaagt wat niet mag, dan zal hij daar mee stoppen. Lukt het desondanks niet om hem van de meubelen af te houden zul je er voor moeten gaan zorgen dat hij daar niet meer bij kan door het met een hekje oid af te zetten.