Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn water van een warm water aquarium verversen met koud water?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het vervangen door water van dezelfde temperatuur. Als er (zoals in de antwoorden hieronder) sprake zou zijn van extra zuurstofbehoefte, is er iets niet in orde met het evenwicht in je aquarium. Te veel vissen? Te weinig planten? te veel of verkeerd voer?
Hoe dan ook: verversen hoort een zeldzaamheid te zijn en je vissen hebben het liefst dezelfde temperatuur.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, sterker nog, je moet een aquarium steeds verversen met koud water!

Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je een verwarmingselement in het aquarium hebt hangen.

Het probleem met warm water is dat hier minder zuurstof in kan oplossen en dat je vissen zouden kunnen stikken. Bovendien lossen de zware metalen in je warmwaterboiler daardoor op in het water en kunnen je vissen vergiftigd raken.

Neem dus altijd(!!!) water van de koudwaterkraan. Dit mag je wel een beetje laten opwarmen (gewoon in een emmer op kamertemperatuur laten komen) zodat het verschil in temperatuur ook weer niet te groot is. Een klein verschil in temperatuur kan geen kwaad en is zelfs goed voor de vissen. Er zijn namelijk veel vissoorten die een kleine temperatuurschommeling zo nu en dan prefereren om in conditie te blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ververs mijn water nooit met steenkoud kraanwater. Daar worden de visjes niet blij van. Beter is het om water te gebruiken dat een paar graden kouder is dan de temperatuur van het water in je aquarium.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De temperatuur van het water waarin de vissen zwemmen mag niet te sterk veranderen. Kortom het temperatuur verschil tussen het verse water en het oude water mag niet te sterk van elkaar verschillen.
Dus kleine hoeveelheden en goed de temperatuurverloop in de gaten houden.
Zie verder de andere antwoorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding