Veel, heeel veel, getallen weet ik niet, maar bij ons waren het er minstens 20. Wij hadden dan ook meerdere moederguppen.

Wat heel belangrijk is(als je de jonkies wil behouden) de jonkies appart te zetten. Dit kan gewoon in een appelmoes potje(zolang het maar afgewassen is), maar er zijn ook speciale hangbakjes, die je dan in je huidige vissenkom erbij kan laten drijven. Dit heet een kweekbakje ( zie bron)

Het is dus verstandig de jonge guppen appart te zetten, anders worden ze opgegeten door de moeder en vader. Wij dachten eerst ook, dat loopt niet zo'n vaart we voederen ze goed dat zal wel mee vallen, maar na 1 dag waren er ongeveer 20 jonkies weg.

Veel succes ermee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heeeeeeeeeeel veel, heb ooit een kom met een stuk of 10 guppen gekregen, binnen no-time had het hele kantoor een bak met guppen op z'n bureau, zo snel ging de voortplanting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeveer 350 in totaal (verdeeld over meerdere worpen)...
Waar u ook moet op letten:

Guppen zijn vissen die zich graag en veel voortplanten, je kan het beste één mannetje op drie vrouwtjes houden. Doe je dit niet dan gaat het mannetje de hele dag op één vrouwtje jagen. Dit wordt een hele stresvolle situatie voor het vrouwtje. Het mannetje gaat als het ware het vrouwtje versieren. Het vrouwtje kan het sperma enige tijd in zichzelf opslaan. Als een vrouwjte bevrucht is zul je zien dat ze een steeds dikkere buik krijgt en dat de zwarte vlek op haar buik wat groter wordt. Het kan zelfs zo zijn dat als ze bijna gaat bevallen je de ogen van de jongen in haar buik ziet zitten. Op het moment dat een dik vrouwtje wat op zichzelf is en op de bodem gaat liggen zal ze spoedig bevallen. Je kan haar eventueel in een aparte bak zetten of je laat haar in het aquarium. Het ligt eraan wat voor een soort vissen je allemaal in je aquarium hebt, ik heb ondervonden dat sommigen jonge guppen toch wel heel erg lekker vinden. Dus ik zet het vrouwtje in een aparte bak. Na een tijd bevalt ze en krijgt dan afhankelijk van het hoeveelste nest zo een 10-70 guppen per keer.

Deze zijn nog zeer klein, ongeveer 4 a 5 mm. De eerste paar dagen leven ze nog van hun dooierzakje wat aan hun buik zit. Maar dan moet je ze gaan voeren. Je kan eventueel wat vlokkenvoer klein malen en dat aan ze geven. Of eventueel wat artemia (kreeftjes). Het is belangrijk dat als de guppen in je aquarium blijven dat ze genoeg schuilplaatsen hebben, dus bv planten. Want anders gaat zelfs het vrouwtje op ze jagen. Na ongeveer 3 maanden krijgen ze wat kleuren.

Let op: Na een paar weken zijn de jonge guppen al geslachtsrijp. Probeer om ze te scheiden zodra je bij de mannetjes het penisje ziet verschijnen. Veel succes.
Z512099