Ik heb een hond die sinds zijn castratie continu aan zijn poten zit te likken. Hoe los ik dit op? althans hoe los ik die mogelijke trauma op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
al zn poten? of telkens 1 poot? misschien heeft hij wel ergens in gestaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan welke poten likt hij? Alleen aan de poten of ook aan het "gecastreerde deel"? Hoe lang is dit al gaande?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het betreft helaas al zijn poten. Als hij er bij 1 niet bij kan neemt hij de ander. Hij is helemaal begin december gecastreerd en dat moest helaas wel ivm dat zijn balletje niet ingedaald was.
Hij had wel bij de dierenarts een antibiotica kuurtje gehad omdat hij ooit een wondje op zijn voorste pootje had van het likken maar inmiddels is dat wondje al ruim 2maanden weg. We proberen natuurlijk van alles. Hij is nooit alleen thuis heeft washandjes/sokjes of schoentjes aan ook een kap op. Maar hij heeft de nodige drang gewoon om te likken. Nu had ik ergens gelezen over dat dit soort dingen kunnen voorkomen als een hond net gecastreerd is. Vandaar dacht ik waag het hier eens misschien heeft iemand een tip. In iedergeval hartstikke bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je uitleg.

Het beste antwoord

Dit is vaak een manier om een stresserende situatie onder controle te krijgen. Door lange tijd te likken aan bijvoorbeeld de poten tot het pijn doet, komt endorfine vrij. Dit gelukshormoon vermindert pijn en werkt stemmingsverhogend om de stress te compenseren. De euforie helpt de hond beter met belastende situaties om te gaan. Het is een moeilijk te doorbreken vicieuze cirkel. Hij heeft stress gehad, heeft dat likken ontdekt en is nu een gewoonte geworden.
Als de hond van een ras is dat veel beweging nodig heeft en vele rassen hebben dat nodig, moet u dat verdubbelen. Naar een hondentrainer gaan kan ook helpen, die ziet de hond vanuit een andere hoek, hij is misschien goed in agility of apporteren, of naast de fiets leren lopen, of op de loopband.
Reuen worden meestal best gecastreerd ( dit o.a. om "ongewenst" gedrag te verminderen), ik heb de indruk dat u die ingreep wat betreurt, honden zijn heel gevoelig op dat punt, die pikken zoiets direct op en dat kan ook stress geven.
Van de ingreep zelf heeft de reu volgens mijn dierenarts geen besef en kan dus geen trauma geven.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor je reactie.

Andere antwoorden (1)

Het is helemaal niet gezegd dat er verband is met de castratie, ook een allergie bijvoorbeeld kan opspelen.
Het lijkt me een goed idee even langs de dierenarts te gaan, zodat die kan uitzoeken wat er aan de hand is en een behandeling instellen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi, Bedankt voor je reactie. Wij zijn uiteraard naar de dierenarts geweest daar hebben wij een antibiotica kuur van gekregen. Hij had eerst een wondje op zijn poot inmiddels is die al ruim 2maanden weg.
Wij zijn nu continu in de weer met washandjes/sokjes/schoentjes en een kap maar ook dat werkt niet want hij weet zich in zulke houdingen te fringen zodat hij aan elke willekeurige poot kan zitten. Wij zo'n beetje ten einde raad.. Nu had ik gisteren gelezen over dat het misschien een trauma kan zijn doordat hij een castratie had ondergaan in december. (die helaas wel moest ivm dat zijn balletje nog niet ingedaald was.) En dus dacht ik misschien kan ik hier iemand vinden die tips voor ons heeft. Sorry voor de weinige uitleg onder mijn vraag. dus bij deze. In iedergeval bedankt!