Ik heb een hond die sinds zijn castratie continu aan zijn poten zit te likken. Hoe los ik dit op? althans hoe los ik die mogelijke trauma op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is vaak een manier om een stresserende situatie onder controle te krijgen. Door lange tijd te likken aan bijvoorbeeld de poten tot het pijn doet, komt endorfine vrij. Dit gelukshormoon vermindert pijn en werkt stemmingsverhogend om de stress te compenseren. De euforie helpt de hond beter met belastende situaties om te gaan. Het is een moeilijk te doorbreken vicieuze cirkel. Hij heeft stress gehad, heeft dat likken ontdekt en is nu een gewoonte geworden. Als de hond van een ras is dat veel beweging nodig heeft en vele rassen hebben dat nodig, moet u dat verdubbelen. Naar een hondentrainer gaan kan ook helpen, die ziet de hond vanuit een andere hoek, hij is misschien goed in agility of apporteren, of naast de fiets leren lopen, of op de loopband. Reuen worden meestal best gecastreerd ( dit o.a. om "ongewenst" gedrag te verminderen), ik heb de indruk dat u die ingreep wat betreurt, honden zijn heel gevoelig op dat punt, die pikken zoiets direct op en dat kan ook stress geven. Van de ingreep zelf heeft de reu volgens mijn dierenarts geen besef en kan dus geen trauma geven.

Het is helemaal niet gezegd dat er verband is met de castratie, ook een allergie bijvoorbeeld kan opspelen. Het lijkt me een goed idee even langs de dierenarts te gaan, zodat die kan uitzoeken wat er aan de hand is en een behandeling instellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100