Hoe komt het dat mijn valkparkiet allemaal rare piep geluiden maakt?

Mijn valkparkiet maakt ineens sinds een aantal dagen van die hele zachte piep geluiden. Lijkt op kletsen en piepjes tegelijk. In zijn enorme kooi zit een klein nestje waar die altijd in slaapt en alleen op die plek precies ernaast op de stok vertoont die dus dit gedrag. Wat kan dit toch zijn? Hij wordt in april 1 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doet hij dit alleen als-ie slaperig is? Hoor je ook "knerpgeluiden" van zijn snavel? Praat hij? Heeft hij zijn veren wat "bol" staan, is de neus droog, is de snavel gesloten of wat open, zie je hem meer ademen dan normaal?
Sorry voor al die vragen maar het kunnen verschillende dingen zijn, vandaar.
Als ik meer weet kan ik je misschien een antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, kan op elk moment van de dag. Met z'n navel doet die niks het is echt kletsen en piepgeluiden maken. Veren staan inderdaad bol, en zit met ze kont omhoog zie ik net haha. Verder zie ik niks vreemd. Snavel af en toe open voor het kletsen natuurlijk dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!
Ivana
10 jaar geleden
Geslachtsbepaling bij valkparkieten:
http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/1.htm

Antwoorden (1)

Het kan zijn, dat-ie lekker in zichzelf aan het oefenen is met praten.
Maar omdat hij dit gedrag sinds een paar dagen vertoont en al een jaar is gingen bij mij toch de virtuele alarmbellen af: het zou namelijk kunnen zijn dat-ie problemen heeft met de longen. Dan is de ademhaling licht piepend, wat rochelend en staan de veren bol. Als dat zo is, dan moet-ie snel naar de dierenarts.
Ik raad je daarom aan om je dierenarts voor alle zekerheid even te bellen en te overleggen wat je het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het nagekeken met een ervaren fokker. Hij zit echt met z'n kont tegen de kooi aan te wrijven en maakt dus dan die zachte klets piep geluiden. Niets met zijn longen aan de hand dus. Ben er nu dus alleen nog niet uit of het nu wel een echt mannetje is haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig!!
Dank voor je reactie (en min of plus?? ;-)) )