Blijven binnenkatten van de meubels af als je er natuur azijn op doet?

Onze katten krabbel regelmatig aan de radiator ombouw, zetten hun pootjes in het gordijn of in de meubels.
Nu heb ik gehoord van iemand dat als je natuur azijn erop doet dat de katten dan weg blijven van dit object, gezien ze de geur niet lekker vinden.

In hoeverre is dit waar?
Hoe vaak moet je het object in sprayen?
En heeft natuur azijn ook nog een negatieve kant?
Dat ze er bv ziek van kunnen worden als ze per ongeluk eens een beetje binnen krijgen, mocht het nog niet helemaal ingetrokken zijn bv.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagje: hebben ze een krabpaal tot hun beschikking die ook in de kamer staat? Bij mij hielp dit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze hebben diverse krabpalen die ook prima gebruikt worden.
Dit is meer krabben daar voor de aandacht / iets duidelijk te maken.
Dat ze dat juist zo doen wil ik ze afleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn katten krapten aan de eetkamerstoelen. Ik heb een krabplankje onder de eettafel gelegd en daar krabben ze nu aan. Wellicht een alternatief bieden op die plek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er ligt een krabplankje naast. Een krabpaal past daar niet.

Antwoorden (1)

Ze zullen van azijn niet ziek worden, je meubels zullen er niet te erg aan lijden, maar waarom niet de juiste weg bewandelen.

Zorg voor voldoende krabpalen op de plaatsen waar de katten langslopen op het moment dat ze wakker worden. 60% van de katten is dol op valeriaan tinctuur, dus daarvan doe je een paar druppels op iedere krabplank/prabpaal.

Een kat wil zijn geur achterlaten op alles waar dat mogelijk is, dus moet je hem daarvoor plaatsen geven waar dat wél mag. Afstraffen levert niets op bij een kat.
Het is een natuurlijk gebeuren. Er moet gemarkeerd worden. Geef ze de kans en waarschuw de eerste keren dat ze in de fout gaan door ze bij de krabplank/paal neer te zetten. Dan komt alles weer goed.
Je kunt tijdelijk aluminiumfolie vastmaken op plaatsen waar ze niet mogen krabben, daar hebben ze een hekel aan.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Folie hier geprobeerd maar dat werkte voor geen meter.
Krabpalen hebben ze ruim voldoende en worden ook perfect gebruikt.
Dit is meer als ze iets duidelijk willen maken, bv brokjes op.
Maar ik wil ze afleren dat e dat bv aan de radiateur ombouw doen.
Ivana
10 jaar geleden
Misschien dat Rieneke hier een nog beter antwoord op heeft. We wachten het af.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik zou niet met folie werken, of de kat op de juiste plaats neerzetten, maar in essentie geef je een goed antwoord: alternatieven bieden op de juiste plekken.
Dikke plus Ivana. Aanvulling: altijd net zoveel krabplekken creeëren als je katten hebt, plus 1. Heb je dus 3 katten, dan 4 krabplekken, op plekken op afstand van elkaar, en in de loop en bij grenzen van het territorium.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt krabplekken hebben ze hier genoeg in diverse delen van de woning waar hun toegang tot hebben. Hier wordt ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Moet zeggen dat azijn tot nu toe wel redelijk werkt. Het pootje is een stuk minder op het gordijn geweest.
Dit spul zal wel te erg stinken voor ze? Of wat doet azijn?
Gelukkig is het niet gevaarlijk voor ze.