Wordt mijn kip gepest?

Van 1 van mijn 4 kippen wordt 1 kip telkens weggejaagd als ze wil eten of gewoon wat scharrelen. Ze wordt altijd gepikt en weggejaagd. Ik ben bang dat de kip te weinig eten zou krijgen. Moet ik het zo laten of ingrijpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.3K
Ivana
10 jaar geleden
Hier komt de uitdrukking vandaan: de pik op iemand hebben.

Antwoorden (6)

In de natuur geldt het recht van de sterkste. Dat betekent dat je arme kippetje als zwakste in het gezelschap niet aan eten kan komen, omdat zij overheerst wordt door de sterkere soortgenoten. In die situatie zou die kip het loodje leggen en wij zouden dat snappen: alleen de sterksten overleven.
Je wilt weten of je moet ingrijpen. Het antwoord is ja.
Je hebt kippen en die wil je graag houden. Neem ik aan. Tenzij je met een dooie kip wilt komen te zitten, doe wat. Geef haar wat voer apart, als de anderen eten, verzin wat. Daar had je zelf ook op kunnen komen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar had hij of zij zelf ook op kunnen komen? Domme vragen bestaan niet. Ik vind dit een misplaatste en een niet aardig antwoord. Apart voeren vind ik ook niet een goed idee. Dan pak je het gevolg aan niet de oorzaak. Hou ze een tijdje apart zodat de zwakke kip wat kan aansterken. Misschien veranderd dat wat.
Laat haar lekker aankomen. Ik ben geen kippen expert dus zou dat eerst proberen.
Dat is normaal omdat de andere kippen sterkst zijn en dus baas . Ik zou het niet pesten noemen . Maar ik zou haar toch apart eten geven . Als je dat niet zou doen zou de kip niet voldoende eten .
Veel sucses
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is de zogenaamde pikorde ,de sterkste kippen eten het eerst en het meest,de kippen die lager in de pikorde staan krijgen minder te eten en worden dus pas toegelaten als alle hoger geplaatste kippen voldaan zijn, apart zetten heeft dan ook geen zin omdat er altijd een is die als laagste in de pikorde staat, wat wel kan helpen is zorgen voor een overmaat aan voedsel zodat alle dieren meer dan genoeg kunnen eten en daarbij niet meer het gevoel hebben er zou tekort kunnen ontstaan, dit moet dan wel over een langere tijd plaatsvinden omdat met een week de dieren nog niet het idee zouden hebben dat de overmaat blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ze wordt als zwakste weggejaagd.
Als je bij voert of apart voert, dan nog is niet gezegd dat ze niet meer gepest zal worden... Dat verandert niet zo maar en dan blijft de situatie zo.
Wat je zou kunnen doen, is haar aan iemand geven, die ergens anders een eigen grotere groep kippen heeft, dat kan haar redding zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan zijn dat er wat verveling onder kippen ontstaat door te weinig ruimte. Misschien kun je proberen de kippen te laten scharrelen in de tuin? Meer oppervlak geeft ook vluchtmoglijkheden en meer kansen op het vinden van eten.
Of biedt verschillende spellen aan waarbij je meer eetmogelijkheden aanbiedt.
Bijv.: hang een mandje met muurpeper, paardenbloemblaadjes o.i.d. op springhoogte. Zo krijgen de kippen meer werk met het bemachtigen van iets lekkers.
Maak een loopbrug in de ren. Strooi hier wat graan op en hang etensbakjes er vlakbij.
Kortom: laat de kippen wat werken voor hun eten. De achtergestelde kip heeft snel genoeg door hoe ze haar concurrenten voor kan blijven doordat er meer voerkansen zijn. Wanneer dit niet werkt zou ik haar verder niet laten geselen. Geef haar dan apart onderdak, maar bedenk dat een kip wel andere maatjes nodig heeft. Het is een sociaal dier. Probeer dan een vriendin voor haar te vinden en huisvest ze samen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien er een kip buiten de gratie valt van de anderen, dan kan je daar helemaal niets aan doen.
Of je moet de hele dag bij het hok gaan zitten en als politieagent moet gaan optreden.
Zelf heb ik al mijn hele leven kippen gehad en vaak gaat dat jarenlang goed en dan opeens is er een kip die alsmaar wordt weggejaagd.
Maar vaak gaat dat nog veel verder dan dat wegjagen, de kip mag niet meer het nachthok in om te slapen, wordt bij de waterbak weggejaagd en al helemaal bij het voer.
Uiteindelijk gaan de anderen kippen soms zo ver dat ze de kip dood pikken.
Met de kip apart zetten, redt je het leven van de kip, maar of dat een fijne oplossing voor de kip is betwijfel ik.