Hoe weet ik of mijn konijn baby's heeft?

Wij hebben twee konijnen een mannetje en een vrouwtje en het mannetje is niet gecastreerd het vrouwtje heeft een hele dikke buik en haar buik is ook heel hard. Ze gaat sinds kort ook piepen als je haar op wilt tillen.

Is ze zwanger ??????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Het is heel moeilijk om te weten of je konijn zwanger is of niet. Je ziet nagenoeg niets aan haar. Wel heeft ze een onverzadigbare honger. Altijd opzoek naar eten. De draagtijd van een konijn is 28 tot 32 dagen, afhankelijk van de grootte van je konijn.
Rustig afwachten, meer kan je niet doen.
In dit geval best de beide diertjes van elkaar scheiden.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het mannetje is niet gecastreerd. Een kans van misschien wel 100 procent dat ze zwanger is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het beertje nu alvast apart zetten, want mocht het zeugje toch zwanger zijn, wat bijna 100% zeker is...dan kan ze in de nacht dat ze is bevallen meteen opnieuw worden gedekt en heb je over een korte tijd nog een nestje erbij. Mocht het zeugje niet zwanger zijn, dan is het wel raadzaam het beertje te laten castreren want kleintjes krijg je vroeg of laat toch een keer als ze bij elkaar blijven tenzij dit juist wèl de bedoeling is om dit een keer mee te maken.
Als je zeker wil weten of ze drachtig is, kan je dit laten controleren door een dierenarts. Met een echo weet je het helemaal zeker. Als dit inderdaad het geval is (als beide konijnen niet gecastreerd zijn, is dit eigenlijk wel 100% zeker) zorg dan dat je beide konijnen apart zet en de aanstaande moeder voldoende voeding aanbiedt van een goede kwaliteit, bv Supreme Selective Junior, dus geen gemengd voer. En altijd volop vers hooi. En het is misschien wel een mooi moment om het mannetje in elk geval alvast te laten castreren :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in mijn ervaring heeft een drachtig konijn geen hele dikke buik en is de buik ook beslist niet hard.
Als ik je beschrijving lees lijkt het er meer op dat ze een probleempje heeft met haar darmen. Belangrijke vraag is: eet ze normaal?
Opzetten van de buik kan ooit door een overload aan wortel komen, of bijv. teveel droog brood ineens of kool. Een ware vijand van konijnen.

Een zwanger konijn is nauwelijks te zien of zelfs te voelen.
Een van de tekenen van dracht is dat ze met nestmateriaal gaat slepen. Bosjes stro of takjes. Daarnaast gaat ze de "onderwol" plukken om het nest te bekleden.
Onderwol is de vacht op haar buik. Dat is duidelijk te zien.