De dracht van een platy vis (ook wel plaatje vis genoemd) kan variëren van 4 tot 6 weken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Platy
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zwangerschap duurt 4 tot 6 weken. Maar in feite is een platy langer zwanger, aangezien ze zaadpakketjes kunnen opslaan. Ze kan zichzelf na een bevalling weer bevruchten zonder tussenkomst van een mannetje zolang de opgeslagen zaadpakketjes niet op zijn. En dat kan wel een paar maanden duren.

Daarom is het, als je gericht wilt kweken, beter om vader met dochter te laten paren. Bijkomend voordeel is dat maagdelijke platy's zich makkelijker laten bevruchten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4 a 6 weken. Maar platy's zijn ook gevoelig voor buikwaterzucht. Dan lijkt de vis zwanger, maar heeft last van een dodelijke ziekte waarbij de buik opzwelt. Voor de vis een pijnlijke dood. De dikke buik kan veroorzaakt worden door bacterie infectie. Maar ervan uitgaand dat de platy zwanger is, is de zwangerschap 4 a 6 weken.

http://www.visaquarium.nl/a/Platy-zwanger
Als de platy zwanger is, is er kans op 10 a 50 jongen platy visjes. Voordat het platy vrouwtje gaat bevallen zal ze zich afzonderen van de rest. Op het achterlijf krijgt ze een donkere vlek waar je de eitjes in de buik dan kan zien zitten. Platys zijn levendbarend, wat wil zeggen dat ze haar jonkies levend te wereld brengt. Na de werp kunnen de platy visjes gelijk vrij zwemmen en voor zichzelf zorgen. Met wat plantjes als extra schuilplekken wordt de overlevingskans groter gemaakt.