Doet het bij een kat pijn om urine rechtstreeks uit de blaas te halen ?

Mijn kat zijn nierwaarden zijn gestegen dus moet hij bij de veearts gaan en gaat die met een naald rechtstreeks zijn blaas leeghalen zeg maar. Heeft lemand van jullie ervaring met dit ? Weten jullie of dit een pijnlijk onderzoek is voor deze beestjes ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, ik heb er ervaring mee, en zag er best wel tegenop.
De kat bleek er amper erg in te hebben, het viel me zo ontzettend mee!
Maak je er dus maar niet al te druk om.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe gaat dat dan in zijn werk?
Rieneke1
10 jaar geleden
Een holle naald wordt door de buikwand heen in de blaas gestoken.
De dierenarts voelt eerst of de blaas vol is, anders lukt het niet. Het is in een minuut gebeurd, en mijn kat had het amper in de gaten.
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik dénk dat mensen en dieren zenuwen en gevoelige cellen hebben op plaatsen waar een beschadiging gesignaleerd dient te worden om verdere schade te voorkomen. Dus in de oppervlakte van de huid, en daarom doet een schaafwond zoveel pijn bijvoorbeeld. Dieper in de weefsels onder de huid hoeft je gevoel niet te weten of daar iets beschadigd is, want normaal is de beschadiging van buitenaf te verwachten en treedt die dus eerst aan de huid op. Daarom voel je soms een injectienaald ook helemaal niet; als je net tussen de gevoelige huidcellen aan de oppervlakte door gaat, kom je dieper geen sensoren meer tegen. Zo *denk* ik dat het zit, en ik heb in elk geval veel ervaring met geprikt worden als bloeddonor. Dat is geen denken maar weten. Napijn van een injectie (als de naald dus al weer weg is) kan te maken hebben met het feit dat de geïnjecteerde vloeistof tijdelijk als een bubbeltje toegevoegd materiaal in het weefsel zit en pas geleidelijk in weefsels en de rest van het lichaam wordt opgenomen. Niet elke injectie komt namelijk mooi in een bloedvat terecht, zei mij laatst een verpleegkundige.
Urine niet kwijtkunnen om wat voor reden dan ook doet meer pijn dan het weghalen met een naald. Het idee klinkt enger dan het is, zover ik weet hebben katten er weinig pijn aan, maar zeker weten doen we dat natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Katten hebben hier nauwelijks erg in, misschien dat ze een prikje voelen, maar dat deert ze niet. Het vasthouden vinden ze vaak vervelender. Als eigenaar kan je je kat een beetje afleiden door hem over de kop te kriebelen en tegen hem te kletsen terwijl de assistent hem vasthoudt en de dierenarts de urine afneemt.