wat voor kattenluikje koop je best voor angstige katten. groot, klein, doorzichtig luikje, niet doorzichtig luikje,... ?

wij hebben sinds kort een 2de katje, we weten haar achtergrond niet want we vonden haar één maand geleden verhongerd op straat. nu is het probleem ze wil heel graag buiten maar eens ze buiten is wil ze na 2 minuten al terug binnen en dit meer dan 15 keer op een dag. Ook hebben we nog een andere kat die wel graag lang buiten speelt. maar als hij binnen wil gaat hij voor de achterdeur staan, maar dat zien wij niet snel dus zit hij daar soms 1 uur te wachten. nu zou ik graag een kattenluikje willen, maar ik weet niet goed welk kattenluikje ik moet nemen. groot, klein, doorzichtig luikje, niet doorzichtig luikje. ik zou graag een luikje hebben waarmee zij het het minst eng vinden om erdoor te kruipen want ze zijn allebei nogal bange katten en ze staan niet te springen voor nieuwe speeltjes e.d. ...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Poet
10 jaar geleden
Het maakt niet zoveel uit. Ze gaan er toch wel door. Misschien moet je het luikje in het begin op een kier zetten met iets ertussen of helemaal open zetten met eten erachter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben een kattenluikje van sureflap. Met chipherkenning. Onze poes van bijna 2 die weigerde om er doorheen te gaan als de chipherkenning aan stond. Het luikje maakte dan een klikgeluidje en daar was ze bang voor. We hebben toen het slotje afgeplakt en de batterijen eruit gehaald. Nog geen 10 minuten later ging ze erdoor heen! Dus mijn ervaring is: kattenluikje zonder chipherkenning, dus gewoon een ouderwetse laat maar zeggen. Succes!

Antwoorden (2)

Uit ervaring kan ik je de kattenluikjes van "Staywell" aanbevelen. Er zijn allerlei variaties in uitvoering en in prijs [die van 29.95 zijn goed, kijk even wat je precies wilt, kleur/materiaal/open+dicht-mogelijkheden].

In dit geval van angstige katten, zou ik je adviseren een doorzichtig luikje te nemen, want hoewel katten in eerste instantie op hun gehoor afgaan, zijn er natuurlijk ook ogen en een neus. Mijn katten vonden een niet doorzichtige niet zo fijn, deden er veel langer over om naar buiten te gaan.
Het heeft destijds tijd gekost om ze door het luik te krijgen, stukjes rosbief hielpen [hand door het luik en laten ruiken aan de rosbief, een stukje geven en vervolgens nog een keer totdat ze door hebben dat ze er doorheen kunnen. Dat werkte.
Vergis je trouwens niet met een angstige kat, dat kan héél lang duren maar ook weet je niet zeker of deze kat wel naar buiten wil... een bange kat wil niet, nee durft niet. Misschien komt dit 2e katje wel nooit verder dan zitten in een hoekje van de tuin in de zon en bij een klein geluid weer snel naar binnen. Wat echter ook mogelijk is, is dat het paniekerige iedere keer na twee minuten weer naar binnen willen, verdwijnt doordat katje2 nu zèlf meteen naar binnen kan gaan, de tijd zal het leren.

In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Geweldig Caat, never a dull moment met dat gespuis in huis he? :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk hoor! Ben soms net zo stomverbaasd over katten, zou inderdaad maar wat saai zijn zonder ;-))
Koop een luikje dat werkt op hun chip, zodat er geen andere katten door naar binnen kunnen komen. Geen enkele kat vind een vreemde kat binnen een feest, maar angstige katjes kunnen er helemaal door van slag raken.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel het pluspunt duidelijk is, heb ik er nooit aan gewild
omdat ze zoveel kwetsbaarder zijn dan het gewone
'recht-toe-recht-aan' kattenluikje... en véél duurder
[€30 of €80]. Nog afgezien van de onzekere factor van het
nodig hebben van batterijen... "batterijen leeg" houdt in dat
de kat[ten] niet naar binnen/buiten kunnen, vind ik geen fijn idee! http://www.microchipkattenluik.nl/producten/sureflap-microchip-kattenluik/
Rieneke1
10 jaar geleden
Batterijen gaan 6 mnd mee, kwestie van om de 5 mnd (voor de zekerheid) in je agenda zetten.
En een gedragstherapeut is nog veel duurder: katten kunnen ernstig van de leg raken van een indringer, op op een kat die van narigheid je hele huis ondersproeit bijvoorbeeld, zit je ook niet te wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker, 5/6 maanden is te doen, blijft mijn punt van kwetsbaarheid van dit kattenluik in tegenstelling tot het mechanische exemplaar van minder dan de helft aanschafprijs. Toch heb ik daar nooit last van gehad, één maal in 16 jaar een vreemde kat in huis gehad, geen problemen uit voortgekomen. prima heb ik dus geluk gehad?