bij de dierenspeciaalzaak verkopen ze mooie grote kooien.
wel adviseer ik je twee cavia's te nemen, cavia's alleen zijn niet erg gelukkig.
Rieneke1
14 jaar geleden
Zie onderstaande site met allerlei informatie over de cavia, ook met een hele checklist voor de aanschaf van een cavia, waar je allemaal aan moet denken etc.
Het is teveel om hier weer te geven, maar de site is leuk en informatief opgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt houden: Dan antwoord ik gewoon thuis in een hok.
Niet buiten of in de schuur want dat is te koud. Lekker grof zaagsel/houtsnippers met een beetje hooi erin.

Misschien bedoel je halen: dan antwoord ik bij de meeste dierenspeciaalzaken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vaak kan je ze ook nog kopen bij grote tuincentra!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een caviakooi. Hoe groter hoe beter. Liefst binnenshuis. Hou cavia's wel altijd met minstens twee bij elkaar, het zijn sociale dieren, en jij kunt nooit het gezelschap van een tweede cavia vervangen.

Verder: niet in de volle zon (wel een lichte plek), niet op de tocht, liefst een wat rustige plek (niet vlak naast de TV), niet te warm (vlak naast de verwarming), uit de loop, minstens 20 cm van de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi compleet antwoord! :)
In Peru in een holletje onder de keukenvloer. Daar veeg je al het groentenafval is en wordt je cavia lekker vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij houden onze cavia's buiten samen met 2 konijnen, dit doen wij al jaren en de cavia's worden stokoud, kunnen buiten onder een afdak rondlopen en ik zal je zeggen, ze zijn meer buiten dan in hun hok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een geschikte kooi in de huiskamer of in de schuur.
De slaapkamer lijkt me minder geschikt.

Waarom slechts één cavia? Doe dat beestje een plezier en regel wat vriendjes of vriendinnetjes.

En in plaats van een kooi; denk eens aan een caviatafel!
Benodigde ruimte: ongeveer zo groot als een bureau.
Maak rondom een opstaande rand van zo`n 20 centimeter hoog. Vul de dan ontstane bak met houtkrullen/zaagsel als bodembedekking en doe er wat hooi bij.
Zet in de bak een paar caviahuisjes. Als je handig bent, maak je die gewoon zelf van hout. Schilder ze in vrolijke kleuren. Nog een voerbak en een drinkfles erbij.

En dan cavia`s. Neem een groepje. Stuk of vijf/zes.
Prachtig om te zien!

Tot slot; je zal het wellicht al weten, maar cavia`s maken zelf geen vitamine C aan, en dat hebben ze wel nodig!
Niet vergeten dus om die vitamine aan het menu toe te voegen.