Kun je miauwen bij een kat die blijft zeuren afleren?

Als mijn kat naar buiten is geweest en daarna terug komt en heeft gegeten blijft hij maar miauwen omdat hij weer naar buiten wil. Ik zeg nee en heb ook nog nooit toegegeven maar hij blijft het proberen. is er een manier om dat gemiauw af te leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Na het donker mogen mijn katten niet meer buiten. Ze komen dan ook wel eens zeurend miauwen. In tegenstelling tot de andere antwoorden doe ik juist wel heel veel aandacht geven zodat ze snel vergeten waar ze mee bezig waren. Ik ga dan een potje hengelen of een speelgoedje besproeien met katnip spray of een kartonnen doos neerzetten en er telkens een kattensnoepje van een afstand inwerpen. Dat werkt bij ons juist heel goed. Je zou eens kunnen proberen of het voor de jouwe ook werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje, hoewel je het gedrag hier bepaald niet mee afleert, is het een leuke manier om er mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip.

Andere antwoorden (5)

het enige wat op den duur helpt is compleet en consequent negeren.
zeg niets, kijk hem zelfs niet aan.
vooral consequent toepassen, want geef je maar een maal toe, dan heeft het beestje geleerd dat de aanhouder wint, en zal hij met vernieuwde krachten verder zeuren.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch niet zó'n groot verschil tussen honden en katten.....+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klopt helemaal
Snuffel
14 jaar geleden
Of mensen...
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt, leerprincipes gelden voor zowel mens als dier :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een hond wil zijn baasje een plezier doen, een kat wil zichzelf een plezier doen en gebruikt daar zijn baasje voor. Dus is het veel moeilijker een kat iets aan- of af te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pokemon, maar het kan wel.
gewoon consequent vol houden. En ook op een kat kun je boos worden. Je mag niet gaan schreeuwen, maar je mag wel je stem streng maken, en laten blijken dat het niet goed is wat hij doet. Die van mij begrijpt mij donders goed als ik een streng "NEE" uit. Ook haal ik hem weg bij de deur als hij blijft zeuren. Net zo lang tot hij het door had. Dat hielp ook. Was wel een werkje, dat wel. maar nu begrijpt hij mijn nee prima, en als hij nog steeds besluit te zeuren, gaat hij een paar minuten op de gang, tot de zeurdrang weg is. :-)
Geen aandacht geven .
Ik heb zelf ook een kat.. die binnen enkele sec naast me staat.. als ik me komkommer bezig ben maar dat is alleen om het feit dat die weet dat die altijd krijgt als die zeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mijn kat lust geen komkommer.
zondag
14 jaar geleden
Een van nijn vorige katten was dol op komkommer en op knoflooksoep; de andere at graag tomaat. Vreemde, fascinerende beesten, die katten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog nooit geprobeert, komkommer. Vandeweek eens aan haar vragen of ze dat lust.
idd. negeren maar probeer bij fout gedrag ook eens de plantenspuit. Niks zeggen en in zijn gezicht spuiten. Hebben ze een bloedhekel aan. Beloon goed gedrag met positieve aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat wil na zijn eten ook weer naar buiten en gaat dan ook eindeloos miauwen of aan de deurmat krabben. Aks ik dat zat ben zeg ik echt keihard "nee!' met heel harde stem (natuurlijk alleen als het niet meer kan). Dan gaat hij mopperend en klagend (kleine protestmiautjes) naar z'n mand.
14 jaar geleden
Een kattenluikje misschien, heeft ieder z'n zin.

Ik zou er krankjorum van worden als ik steeds iemand ander moet vragen voor mij de deur te openen.