Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

pony mankt !!!!!!!! wat nu ?

een pony op de manege mankt . toen ik met haar in de piste rondstapte viel ze ineens naar voren ze bloed aan een van haar voetjes .
weet iemand doorwat dit kan komen ?
en welke het zou zijn ?
en hoe we haar moeten behandelen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

als ze naar voren valt dan zal ze waarschijnlijk aan een van haar voorvoetjes bloeden .....
ze kan zich pijn hebben gedaan aan een scherp voorwerp in haar box of in de wei .
je zegt dat ze een manegepony is dus zal ze door beginners worden bereden , en die zullen haar wel eens willen borstelen en verzorgen ...
als ze haar hoeven hebben gedaan dan kan je er bijna zeker van zijn dat ze in het hart van de voet ( het achterste van de hoef : heel gevoelig daar mag je nooit op krabben!!! )hebben gekrabt en dat haar voet daardoor bloed .
het beste kan je de veearts bellen voor advies maar het is niet zo erg .

Toegevoegd na 1 minuut:
maar toch de veearts bellen , hoor !!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zou toch maar eens de dierenarts raadplegen
(Lees meer...)
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad!!! Zo snel mogelijk, want de benen van een paard zijn ontzettend kwetsbaar!!!
Ik neem aan dat je zeer regelmatig haar hoeven schoonkrabt en schoonborstelt, om te voorkomen dat er scherpe steentjes in blijven zitten.

Misschien zit er ergens een scherpe rand aan een hek.
Prikkeldraad wat losgeraakt is, of iets dergelijks.

Andere dieren die haar gebeten kunnen hebben?

Goed rondkijken en bedenken waar dat bloed vandaan komt.

Aangezien de pijn voor het dier zo heftig was, dat ze er door viel, zou ik zeker een dierenarts langs laten komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat dit een manege pony is. De eigenaar van de manege meteen waarschuwen. Die kan dan kijken en eventueel de veearts of hoefsmid waarschuwen. Ligt eraan wat er aan de hand is.
Absoluut niet zelf aan gaan rommelen.
(Lees meer...)
Aponi
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding