waarom moet een hond verplicht gechipt worden en een kat niet?

Want je hoort vaker dat een kat weg loopt en voor hen is chippen niet verplicht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Vanuit asiels worden katten ook gechipt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kattenfreak,heel goed mogelijk dat de verplichte chip-katten-registratie er komt. Hier een klein gedeelte van het verslag van een Notaoverleg. Kamerstuk
Tweede Kamer der Staten Generaal
Nr. 125 VERSLAG VAN EEN NOTAOVERLEG
Vastgesteld 27 maart 2013
De vaste commissie voor Economische Zaken heeft op 25 maart 2013 overleg gevoerd met staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken over Aanhangige ontwerpbesluiten inzake de Wet dieren.
(De volledige agenda is opgenomen aan het einde van het verslag.)
Van het overleg brengt de commissie bijgaand stenografisch verslag uit.
De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken, Hamer
De griffier van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu, Franke
Voorzitter: Van Gerven
Griffier: Peen
Aanvang 13.00 uur.
Aanwezig zijn 10 leden der Kamer, te weten: Van Dekken, Dijkgraaf, Van Gerven, Geurts, Graus, Houwers, Klaver, Ouwehand, Schouw en Thieme,
en mevrouw Dijksma, staatssecretaris van Economische Zaken. De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
verzoekt de regering, in het Besluit gezelschapsdieren een verplichting op te nemen voor een algehele identificatie- en registratie van katten per 1 januari 2015,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Ouwehand en Van Dekken. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 108 (31 389).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt JoanDArc!

Antwoorden (2)

De staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma ziet die verplichte registratie als een belangrijke stap om misstanden in de fokkerij en in de handel in honden tegen te gaan. Bijkomend voordeel ervan is dat de eigenaar van een achtergelaten of weggelopen hond zo ook makkelijker is op te sporen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Begin januari 2013 liet Sharon Dijksma, verantwoordelijk voor het dierenwelzijnsbeleid, de Tweede Kamer weten dat zij niet kiest voor een chipverplichting voor katten. De Partij voor de Dieren had daar in november 2012 om gevraagd.
De Partij voor de Dieren wilde dat het kabinet een einde maakt aan de illegale handel in katten en de jacht op loslopende katten in het buitengebied. Om het zwerfkattenprobleem bij de bron aan te pakken moet volgens de PvdD zo snel mogelijk een verplicht identificatie- en registratiesysteem ook voor katten worden ingevoerd
Staatssecretaris Dijksma denkt hier anders over en is daarom niet voor een chipplicht voor katten: "Gelet op de geringe bijdrage die een verplichte identificatie en registratie (I&R) voor katten levert aan de oplossing van de zwerfkattenproblematiek en vanwege de administratieve lasten voor burgers en bedrijfsleven kies ik niet voor om I&R voor katten verplicht te stellen".

Toegevoegd na 43 minuten:
Regeling identificatie en registratie van dieren,
§ 7a. Identificatie en registratie van honden
Artikel 38k
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er was op 14 oktober 2011 al een Persbericht uitgegaan dat er was ingestemd met de plicht om honden die vanaf 2012 werden geboren, te chippen en te registreren. Er gebeurde niets op die datum. Plotseling werd 1 april 2013 genoemd. Ik was niet de enige die dacht dat het een 1april grap was. Waarom niet voor katten en wel voor honden? Heeft misschien toch ook iets te maken met de controle op het betalen van de hondenbelasting. Dat weet ik niet zeker, maar dat zou zomaar kunnen.
Hoewel een aantal partijen, zoals de Dierenbescherming, de DiBeVo en de KNMvD, erop heeft aangedrongen dat er ook een chipverplichting voor katten zou worden ingesteld, heeft het ministerie van EZ besloten dit niet te doen. De redenen daarvoor zijn onder andere:
•Bij katten speelt veel minder dan bij honden het probleem van malafide handel en misstanden in de fokkerij. Bij honden is dit een belangrijk argument om chippen verplicht te stellen; bij katten ontbreekt dit.
•Het belangrijkste probleem dat bij katten wordt geconstateerd is het stijgend aantal zwerfkatten dat verwilderd op straat leeft en zich daar voortplant. Chippen en registreren van katten heeft daarop volgens de staatssecretaris een te beperkte invloed om een verplichting te rechtvaardigen.
•Het verplichten van chippen van katten zou een extra financiële en administratieve last betekenen.

Ondanks dat is ook het ministerie van mening dat het belangrijk is dat eigenaren zelf de verantwoordelijkheid nemen hun kat te laten chippen en registreren, zodat het dier in geval van vermissing kan worden terugbezorgd.