Waar aan sterven de meeste honden die een natuurlijke dood sterven?

Mijn hond is oud en traag, maar niet ongelukkig en heeft geen pijn. Er is dan ook geen enkele aanleiding om hem in te laten slapen. Toch denk ik wel dat hij geen jaren meer heeft en dus vroeg ik me af waar hij aan zal sterven.

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik snap dat niemand dat voor mijn hond kan voorspellen, en vraag dat ook niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ouderdom? Dat lijkt mij het meest voor de hand liggend. Denk ook niet dat je er een duidelijk en direct antwoord op kan krijgen. Desondanks ben ik wel nieuwsgierig naar de antwoorden.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik denk dat kanker wel een belangrijke doodsoorzaak is bij oude honden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, behalve dat ouderdom een verzameling slijtagekwalen is, en ik juist benieuwd ben aan welke specifiek dan de meeste honden sterven.
#rieneke: Kanker komt inderdaad veel voor. Dank
Ivana
10 jaar geleden
Het opmerkelijke met honden is, dat het einde van een oude hond zich meestal plotseling aandient.
Je ziet dat hij trager wordt, dat het vuur er uit is. Je maakt wat kortere wandelingen en hebt nog meer geduld als je een commando geeft dat moet worden opgevolgd.
Tot zo ver heb je samen op een 'bejaarden-manier" plezier. Maar op een dag zie je ineens verschil. De kop wordt langzamer opgeheven, de ogen staan dof en er is geen sprankeling meer te zien. Dan is het net of zijn gezondheid weg is en hij met grote snelheid van de berg afrolt. Je kunt het niet duiden, soms kreunt hij zelfs als hij wakker is, slaakt een diepe zucht, maar niet meer van genoegen zoals vroeger en er komen vraagtekens in zijn blik. Je gaat met hem naar de dierenarts, die klopt en voelt wat. Neemt eventueel wat bloed af en geeft uit voorzorg pijnstillers mee omdat hij toch wat trekt met zijn poot. Is het pijn, is het zwakte?
De dierenarts ziet wel dat het eind op de loer ligt en bereidt je er op voor.
Mijn dierenarts zei: 'ze verteld je zelf wanneer het genoeg geweest is.'
En zo was het ook. Ze vertelde het zelf.
Maar hoe jouw hond het jou vertelt weet ik niet. Waarschijnlijk hoor je dat zelf, omdat je het dier tot in alle vezels van je ziel kent.
Dan wens ik je sterkte, veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie reactie, Ivana, Zo ging het bij onze honden ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, Ivana.

Het beste antwoord

Veel honden ontwikkelen op hogere leeftijd kwaadaardige ziekten. Maar ook kunnen ze net als oude mensen diabeet worden, nierfunctiestoornissen en of hartproblemen krijgen. ( of iets anders) eigenlijk begint het einde dan vaak doordat vitale organen slechter gaan functioneren, waardoor complicaties en andere stoornissen ontstaan die uiteindelijk tot de dood leiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet dat je hier veel aan hebt, maar ik zou als ik jou was lekker van je hondje genieten zolang het kan (zolang het beest niet lijd aan pijn of iets dergelijks)