Wat kan ik doen om de kat te bevrijden van die viltige klitten in d'r vacht?

Vlak bij de huid heeft mijn kat klitten in haar vacht. Harde stukjes. Weet het niet beter te omschrijven als 'vilt'.
Ik neem aan dat het komt omdat ze niet lenig gnoeg meer is om te wassen. Af en toe kam ik er wat uit, maar dan doe ik haar pijn. Ze vindt het erg onprettig. Iemand een goede tip?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.7K

Antwoorden (4)

Ja, voordat het haar een klit wordt en vervolgens vervilt, ligt hier een taak voor de mens... KAMMEN iedere dag, doe je het minder, dan zoals je nu merkt komen er klitten en wacht je dan nog, vervilt het...

Oplossing:
Nu met een klein handwerkschaartje met fijne lange punten kun je bij poes als ze voor je ligt HEEL VOORZICHTIG bij de huid de haartjes door knippen, zit de verviltte klit helemaal tot op de huid, dan raad ik je aan naar een kattentrimmer te gaan, deze hebben er voor geleerd, doen de dieren geen pijn, weten wat ze doen...
Dus ben je huiverig, doe het dan NIET zelf.

Wanneer het probleem opgelost is, daarna ELKE DAG kammen...

Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Je zegt: "Af en toe kam ik er wat uit, maar dan doe ik haar pijn." Dat is logisch, je probeert VERVILDE klitten er uit te kammen... je slaat 2 stappen over, éérst kammen, daarna als er een klit is deze er het best uitkammen, heel VOORZICHTIG, maar NOOIT een verviltte klit eruit kammen... dat doet PIJN!!

Toegevoegd na 19 minuten:
VERVILTTE klitten ~ natuurlijkl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat pijn doet, is het feit dat ik de 'vervilting' met haar en al uit haar huid wordt getrokken: flink wat haren tegelijkertijd toch. Volgens de dierenarts moest ik toch zo doen en zonder aarzelen: iedere keer 1 haartje eruit trekken doet meer pijn dan wat meer haren tegelijkertijd in 1 ruk.
Knippen heb ik al eens geprobeerd: ze ligt niet stil, dus dat ging fout: ik heb haar verwond, dus daar ben ik direct mee opgehouden. :( Ik zou misschien nog in de vervilting zelf kunnen knippen. Opknippen in kleine stukjes, zeg maar en dan die eruit kammen...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
met twee personen, die het allebei durven. de een houdt de kat heel stevig vast, zodat ze het niet in haar hoofd haalt om te bewegen, want dat kan ze toch niet. Dat is moeilijk, want je vind het zielig, maar alleen zo kan je knippen zonder pijn te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovendien als het je niet lukt, dierenarts kan zeggen wat hij/zij wil...je rukt niet plukken haar er uit...PIJN..., dan ga je naar een dierentrimmer om het GOED te laten doen... dat is het antwoord als je het zelf [met of zonder hulp] niet redt.
Dus geen plukken haar [=een klit= er uit trekken en ook niet vervilte klitten haar er uit trekken, dat moet geknipt worden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Als het echt strak op de huid zit dan is er maar één oplossing en dat is de tondeuse,maar doe dit met zijn twee want alleen is dit niet te doen bij een kat.
Je hoeft de kat niet helemaal met de tondeuse te doen,alleen heel voorzichtig de plekjes waar de klitten zitten en dan vlakbij de klit op de huid,zo kun je voorzichtig de klitjes verwijderen zonder dat je te grote kale plekken krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grote kale plekken zitten vaak op de buik, maar dat doet er eigenlijk niet toe, klitten moeten verwijderd worden en de vacht groeit redelijk snel weer aan hoor.
Ik heb zelf een pers gehad bijna 16 jaar en ohohoh wat een lol : kammen elke dag!! [Dit probleem van klitten [en vervilten] overkomt je meestal bij je eerste langharige kat voordat je er erg in hebt.] In mijn geval zei ik daarna: nooit meer langharig... te bewerkelijk, maar als je er aan begonnen bent... de consequentie van langhaar is... iedere dag kammen... en dat moet je bijhouden!
Ivana
10 jaar geleden
Goed en bruikbaar antwoord. Dikke plus.
Een min voor de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt alle plussers!
Ik heb een kater in huis die lenig genoeg is on zich nog wel overal te kunnen wassen en toch die klitten heeft.

een personen kam of katten borstel vind hij verschrikkelijk maar mijn haarborstel met metalen pinnetjes met een plastic bolletje vind hij heerlijk.

ik borstel elke dag en krijg zo vele klitten eruit. Die gene die er niet uitgaan knip ik af met een klein schaartje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Borstelen is niet hetzelfde als kammen, weet ik: je kamt hiermee alleen de bovenlaag weg. Zo'n borstel met pinnetjes vindt ze wel heerlijk, maar het doet weinig met de onderlaag: daar waar de vervilting ontstaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is afhankelijk wat voor kat je hebt LANG haar of KORT haar, VEEL of WEINIG haar...
Mijn zus had dat probleem ook bij haar langharige katten....ze kreeg ook die klitten er niet uit. Ze heeft toen 1 keer de kat geschoren, zodat alle klitten weg waren en vanaf toen elke dag kammen...sindsdien hebben de katten geen klitten meer gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima, dat zeg ik dus ook!
Voor ons hondje met vrij lang, zacht haar dat ook snel klit hebben we een kam met een soort gebogen mesjes. Klinkt eng, maar de mesjes zitten in de bocht zeg maar, dus je kunt je dier of jezelf er niet mee bezeren. Je haakt de kam onder de klit en trekt hem dan door de klit heet, waardoor je de klit als het ware doorsnijdt. Een gemakkelijke, pijnloze manier om je kat van klitten te ontdoen. In de link zie je plaatjes van de kam (volgens mij bij vrijwel elke dierenwinkel te koop).

Toegevoegd na 1 minuut:
*heen ipv heet