Hebben huiskatten "uilenogen"(zie uitleg)?

Het valt mij op dat een kat zijn hele hoofd beweegt als ie ergens naar kijkt of in de gaten houdt. Daarom vroeg ik me af of katten "uilenogen" hebben? Ogen die vastzitten en dat ze daarom hun hele hoofd moeten bewegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kattenogen hebben inderdaad een bijna vaste plaats in het hoofd, maar daarnaast zitten kattenogen ook 'aan de voorkant'. Hierdoor en door het niet al te flexibel zijn van de oogbollen moet een kat zijn hoofd draaien om zijn blikveld te verwijden. De locatie maakt dat de kat in feite enkel voor zich uit kan kijken en niet zoals wij ook een groot deel van wat zich links en rechts van wat zich voor ons bevindt kan zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat hebben ze niet

Toegevoegd na 34 seconden:
wel bijna