Wat voor effect heeft castratie/sterilisatie bij een kat?

Heeft dit veel effect op karakter en de psyche van het beestje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een castratie van zowel poes als kater heeft alleen maar voordelen, zowel voor de kat als voor het baasje.

Castratie poes: veel kleiner risico op FIV (kattenaids).
Geen hormoonschommelingen meer, dus veel kleiner risico op diabetes, baarmoederontsteking, kwaadaardige mammatumoren.
Rust voor het diertje: krols zijn, drachtig zijn en zogen zijn een ware aanslag op de conditie.

Castratie kater: veel kleiner risico op FIV.
Veel minder kans op verwondingen/abcessen door vechtpartijen.
Veel kleinere kans op zoekraken/verdwalen/aangereden worden.

Zowel poes als kater zullen veel minder markeren (plassen/sproeien).

Castratie zal zowel poes als kater rust in het koppie geven, en waarschijnlijk een langer en gezonder leven.

Dan heb ik het verder nog niet over het gigantische kattenoverschot (www.leukeennestje.nl)
Rieneke1
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

castratie / sterilisatie kan zowel bij een poes als kater.
Bij sterilisatie worden alleen de eier- of zaadleiders doorgeknipt of afgebonden, de poes blijft krols en de kater blijft spuiten, alleen kan er niet meer worden voortgeplant. Om deze reden zal de dierenarts altijd kiezen voor castratie in plaats van sterilisatie.
Bij castratie worden alle inwendige (bij de poes) of uitwendige (bij de kater) geslachtsorganen weggehaald. De poes of kater wordt daarna niet meer krols en zal naar alle waarschijnlijkheid wat rustiger worden omdat de voortplantingsdrift afneemt. Ook kan je poes wat 'voller' worden, dus toenemen in gewicht. In geval van een binnenkat goed om toch de hoeveelheid voeding in de gaten te houden. Het volstaat om de hoeveelheid aan te houden die op de verpakking van de voeding staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vaak wordt de 'ex-kater' ook veel huiselijker en gezelliger; hij heeft minder de neiging om van huis weg te lopen, te zwerven en te vechten, waardoor ook de kans op ontstekingen en vechtabcessen aanzienlijk vermindert. Een ongecastreerde kater plast vaak in huis en de urine heeft een typische sterke 'katergeur'. Die geur verdwijnt altijd na castratie. Het sproeigedrag verdwijnt meestal, al is er geen volledige garantie dat de kat zindelijk wordt. Soms is ook een gecastreerde kater onzindelijk, maar dan zijn er meer factoren van invloed dan alleen de geslachtshormonen.
fremar
10 jaar geleden
Mijn kater is gecastreerd toen hij nog klein was. Dit heb ik vooral gedaan om te voorkomen dat hij urine zou gaan sproeien in huis. Voor en na de castratie was zijn gedrag hetzelfde. Hij bleef ondeugend, actief en nieuwsgierig. (Het kan natuurlijk zijn dat hij zonder castratie in de pubertijd veel eigenwijzer was geworden.) Ongeveer een jaar na de castratie werd hij wat rustiger. Ik denk dat dat meer door de leeftijd kwam.
Wat wel opvalt is dat mijn kat door de castratie niet meer echt de brede bouw van een kater kreeg. Jammer, maar het voorkomen van sproeien in huis vond ik toch belangrijker.