Mijn hond loopt soms mank, wat kan ik hier aan doen?

Soms nadat ze een tijdje heeft gelegen of juist na een goede wandeling gaat mijn hond soms wat hinken. We willen wel bij de dierenarts foto's laten maken maar dat os zo ontzettend duur. Kunnen we ons nu niet veroorloven.. Ze zal niet stoppen met rennen of spelen als ze hinkt. Vind ze maar al te leuk! Ze heeft ook echt de beweging nodig die ze elke dag krijgt. Die moet gewoon haar energie kwijt kunnen! Heeft iemand een andere optie die helpt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.2K
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
toeval een jack russell?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ons is gezegd dat het een kruising is van een labrador, golden retriever en een kooiker. Maar dat zien we er niet echt in terug.. Het meest lijkt ze op een Stabij met een stukje kooiker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan gewricht probleempje zijn. maar denk van niet. het kan wat onder het pootje zijn. of iets wat prikt zoals zout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe oud is ze en hoe lang heeft ze dit al?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Leeftijd maakt niet altijd uit in dit soort gevallen, de ras golden van mijn ouders had als pup (half jaar) al mank lopen. Hij heeft zijn leven lang een middel (waarvan ik de naam niet weet) Metacam (alleen op de slechte dagen) en Royal Canine mobility gehad. Hij had artritis.

Antwoorden (2)

Een hond die mank loopt, heeft meestal pijn. Doordat hij/zij nog 3 poten heeft om op te staan, of te rennen laat hij/zij dit meestal niet merken. Het enige dat je kunt doen, is kijken of het er niets onder de voetzool zit, een doorntje of zoiets. Als dat het geval is, kun je dat voorzichtig verwijderen, nadat je het pootje eerst geweekt hebt in warm warm water. Is dat niet het geval dan toch naar de dierenarts, gewrichtsklachten zijn niet fijn voor een hond. Je hebt gekozen om voor de hond te zorgen, dan moet je die verantwoordelijkheid ook nemen, als je zelf pijn hebt, dan ga je toch ook naar je huisarts? Te weinig geld hebben hoeft geen probleem te zijn, vaak zijn dierenartsen wel bereidt je in termijnen te laten betalen, geef dat voor de behandeling aan, dat je weinig geld hebt.
Beterschap met je hond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Als hij mank loopt na een rustperiode EN na het lopen en spelen, is er waarschijnlijk iets aan de hand met de botten/spieren/pezen. Artrose zou aannemelijk zijn, maar dat komt meestal pas op latere leeftijd. Hoe oud is de hond?
Hij kan ook iets verstuikt hebben met het wilde spel of een misstap hebben gemaakt in een kuil. Ook kan hij zijn poot verdraaid hebben.
Foto's hoeven niet altijd gemaakt te worden. Vaak kan de dierenarts ook door de poten te bevoelen iets ontdekken en de pijn lokaliseren.
Het kan zijn dat je hem een week aan de lijn moet houden om te zien of het verdwijnt. Je krijgt dan waarschijnlijk pijnstilling mee.
Je kunt een dag of 4 zelf afwachten terwijl je hem aangelijnd houdt, maar als het dan niet minder wordt moet je echt naar een dierenarts.
Ivana