Hoe kunnen honden je spanning/angst zo scherp aanvoelen?

Dit heb ik bemerkt aan de reacties (toeblaffen, grommen of zeer grote waakzaamheid tonen) van diverse honden (was in een lastige periode met veel stress).
Oók als je ze totaal geen aandacht geeft en dus ook niet aankijkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ja, honden ruiken angst (evenals andere emoties). Dit heeft voornamelijk te maken met de stoffen die vrij komen bij angstgevoelens. Denk hierbij aan een bepaalde zweetlucht of adrenaline. Leggen zij dan ook daadwerkelijk het verband tussen de geur en de gemoedstoestand? Vermoedelijk wel. Wetenschappers hebben geobserveerd dat een hond zich geagiteerder en nerveuzer zal gaan gedragen op het moment dat hij een kamer binnenkomt waarin even daarvoor een angstige hond heeft gezeten; de geur van de angst is als het ware blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat,je meer last van angstzweet hebt dan je denkt. Je scheidt feromonen af. Altijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En bij stress is je lichaamstaal ook altijd anders..
Dit heeft allemaal met je eigen lichaamstaal te maken.
In stress situatie's heb je een gespannen houding en dit pikken honden op,ook al denk je dat je ontspannen bent of je doet alsof je ontspannen bent,een hond neem je niet in de maling hiermee.

Pas als de mens totaal ontspannen is,zal de hond dit merken en rustig worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je gespannen houding zorgt voor onrust bij een hond en dit wordt vaak niet geaccepteerd in een roedel.
Is er een nerveuze,onzekere hond in de roedel dan wordt de hond door de rest terecht gewezen.