Hoe lang moet kitten wennen aan nieuw huis?

Eergisteren hebben we onze teckel moeten laten inslapen. Van te voren lag al vast dat we als maatje voor onze poes (ongeveer 2 jaar oud) geen nieuwe hond willen, maar een kitten erbij.
We hebben een kitten gevonden, is nu 8 week. Mag van de eigenaren weg, vinden we iets te vroeg. Wij willen in elk geval tot 10 weken wachten.
Tijdens onze vakanties worden de kat altijd gevoerd door een buurvrouw, deze kroelt ook met de kat. Het is vaak 5 tot 6 dagen maximaal. Wanneer kan dit met de nieuwe kitten?
We gaan op z'n vroegst begin september, maar als het niet verstandig is zoek ik een oppas in huis of gaan we niet.
Verder nog tips/ aandachtspunten? Welkom :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
8 weken is volgens mij te vroeg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
daarom doen we het ook niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel verstandig, de jonge kat leert nog heel veel van zijn moeder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
beste JanLast,
8 weken zijn echt te vroeg.
mijn vriendin heeft ook kittens 2 nestje.
de kittens moeten eerst nog wat weken bij hun moeder blijven.
8 tot 10 weken is genoeg.
aan het huis en aan zijn nieuwe baasje moet de kitten natuurlijk nog wennen.
als je heel aardig doet tegen de kitten dan went die snel gaat die je aardig vinden.
groetjes vogelisvrij

Het beste antwoord

Ik zou zelf eerst kijken hoe het gaat met je nieuwe kitten in jouw huis en pas daarna een vakantie boeken. (Ga bij voorkeur eerst op vakantie en laat hem dan pas komen.)

Er zijn verschillende dingen waar ik op zou letten: Is het kitten gezond? Reageert hij goed op de verhuizing op zich? Hoe gaat het tussen je kat en het nieuwe kitten? Kan je ze veilig samen alleen laten? Verstopt het kitten zich op gevaarlijke plekken of doet hij andere gevaarlijke dingen? Een kitten eet kleine maaltijden verdeeld over de dag. Wil je buurvrouw per dag een paar keer langskomen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.katten.info/post?id=r4632w
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je bedoelt: je kan de kat het beste een week of 6 binnen houden, tot die zo aan jouw huis gewend is dat hij niet meer wegloopt buiten. Maar dat een katje zich op zijn gemak voelt is al na een paar uur tot 2 dagen. Afhankelijk van of de kat ene dekentje met bekende geur meegekregen heeft, hoeveel aandacht het beestje krijgt, en andersom ook hoeveel rust. In ene druk huishouden met peuters en drukke honden zal de kat een terugtrekplek moeten vinden
jonge dieren schikken zich snel naar de nieuwe eigenaar oftewel het nieuwe huis,hoe lief jij je kat ook vind een kat hecht zich meer aan zijn omgeving dan zijn verzorgers
De grootste vraag is nog hoe reageert jullie huidige kat op deze indringer ,houd de kat minimaal 6 tot 8 weken binnen en zeker totdat hij-zij alle inentingen gehad heeft
Als er iemand anders voor je katten zorgt is dat geen probleem ,dat is het gemak van katten .........
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is nu eigenlijk je vraag? Een kitten went vrij snel aan een nieuw huis, ze zijn flexibel, en hij is geen 7 weken gelukkig.
Heel goed dat je wat langer wacht, al is het eigenlijk nog niet lang genoeg.
Maar soms moet je een compromis sluiten helaas.

Of bedoel je te vragen wanneer je het katje achter kan laten onder de hoede van je buuf?
Dat hangt er erg vanaf denk ik: hoe gaat het tussen je nieuwe en oude kat?
Ga je ze rustig aan elkaar wennen, en neem je daar de tijd voor?
En wordt het een poesje of katertje?
Die worden best met 6 resp. 5 mnd gecastreerd.
Ik zou dat even afwachten, ze zijn dan nog erg jong, maar lopen hopelijk niet meer in 7 sloten tegelijk.

Of bedoel je wanneer je je kitten naar buiten kan laten?
Daar ben ik eigenlijk geen voorstander van, tenzij in een ren of afgeschermde tuin.
Maar mocht je het toch willen, wacht dan minstens tot na de castratie.
Rieneke1
10 jaar geleden
Er valt iets voor te zeggen om de kitten meteen ook hieraan te laten wennen, je kitten zal er heus geen trauma van krijgen als je maar wel elke dag bv de buurvrouw ziet. Misschien kun je de kitten tot na je vakantie bij de fokker laten?