kan het kwaad om een kat opeen in een ander huis te zetten als je op vakantie gaat ?

als je op vakantie gaat is het dan erg als je kat opeens in een andere omgeving terechtkomt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31.2K

Antwoorden (10)

Je loopt een gerede kans dat de kat kans ziet te ontsnappen en zie hem dan maar eens terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak heeft de kat geen keus en zal je pas merken of het goed gaat als je het een keer probeert. Het ligt ook aan de omstandigheden. Als er opeens meer katten of zelfs honden om het dier heen zijn, wat hij/zij niet gewend is... Ja, dat kan wel wat stress opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt een beetje aan de kat. Katten hechten soms meer aan het huis dan aan het baasje. Daarom worden sommige katten ook na een verhuizing in het oude huis aan getroffen. Je kunt wel op de dag dat je je kat brengt, net zolang blijven tot hij op zijn gemak is en bijvoorbeeld eten geven. Verder vooral het beestje niet naar buiten laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben ooit een kat in huis gehad van een kennis die om vakantie ging. Het beestje voelde zich niet op zijn gemak, was erg bang, kortom; het ging gewoon niet. We hebben het beestje toen teruggebracht naar zijn eigen huis (wat gelukkig maar één straat verderop was) en zijn er elke dag langsgeweest om ervoor te zorgen. Katten zijn zeer gehecht aan hun eigen omgeving, ik zal je dus afraden om je kat in een ander huis te zetten. Beter kun je iemand elke dag langs laten komen.

Een ander verhaal is als de kat er van jongs af aan gewend is. Een vriendin van me was op vakantie in Tjechie, en vond daar een jong zwerfkatje. Ze nam hem mee naar Nederland. Ze woont op kamers maar is in het weekend nog bij haar ouders, dus die kat is doordeweeks in een ander huis dan in het weekend. En soms is ze ook nog in het ouderlijk huis van haar vriend. Die kat vindt het allemaal prima, waar ze ook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
prima antwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook andersom! Toen ik een kind was pasten mijn ouders vaak op de kat van een oudere vrouw uit de buurt als ze op vakantie ging. Die kat vond het kennelijk bij ons zo leuk dat ze besloot te blijven. Ze wilde niet meer terug en als we de kat terug brachten dan ontsnapte ze on zich vervolgens weer bij ons te melden. Uiteindelijk is ze in goed overleg bij ons gebleven en 20 jaar oud geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh leuk om te horen dat het ook andersom kan!
Jullie moeten wel iets heel goeds hebben gedaan dat die kat zo graag bij jullie was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef ze liefde, geef ze eten, laat ze in hun waarde, verwacht geen rare kunstjes, geef ze een kattenluik en een lekker plekje om te slapen: de kat(ten) zal/ zullen je eeuwig dankbaar zijn en je al spinnend nomineren voor de Nobelprijs voor dierenliefde (en vervolgens vol overgave hun nagels in je nieuwe vitrage zetten!)
Als je oppas in je eigen huis kunt vinden is dat niet erg, als die oppas een paar keer per dag komt.
In een ander huis kan vaak lastig zijn omdat de kat moet wennen, en de kans op ontsnappen groot is.
Waarom niet naar een goed kattenpension brengen? Goede verzorging, veel aandacht en specialisten die op de kat passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katten zijn enorm territoriaal ingesteld, en een verhuizing zal veel stress opleveren.
veel beter zou het zijn als de kat in eigen huis verzorgd wordt.
als je hier geen buren, vrienden of kennissen voor kunt inschakelen, bel dan het plaatselijk asiel en de dierenbescherming.
zij hebben vaak gegevens van mensen die tegen vergoeding je kat willen komen verzorgen.
voor de kat is dit een veel betere oplossing.
Rieneke1
13 jaar geleden
Het verschilt per kat. Voor de meeste katten levert dit veel negatieve spanning (stress) op. Maar er zijn ook katten die dit helemaal niet erg vinden.
Ik heb zo'n kat die er geen probleem van maakt, een open type en een allemansvriendje, die ook graag meegaat in de auto en dan geniet van alles dat voorbij komt! Onvoorstelbaar als ik het vergelijk met mijn andere (gevoelige) katten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf geen kat en weet er ook niet zoveel over te vertellen.. maar vrienden van mij gingen op vakantie toen hebben ze hun kat bij andere vriendin gebracht.. daar ging het eerst heel goed maar toen ontsnapte de kat.. en konden ze hem niet meer vinden.. maar de volgende dag stond de kat gewoon weer bij die vrienden voor de deur.. en liep die daarna ook niet meer weg tot dat ze weer werd opgehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben noodgedwongen (tussen een verhuizing in, toen wij tijdelijk in een huurhuis zaten) twee poezen een tijd (zo'n 6 weken) in een kattenpension laten logeren. Echt vrolijk worden ze er niet van, ze uit hun eigen omgeving te halen, ze zijn daar erg aan gehecht. Ook de kans op weglopen is erg groot, je zult ze langere tijd binnen moeten houden en dan nog bestaat de kans dat ze er in een onbewaakt ogenblik tussenuit peren en niet meer terugkomen. Het beste zijn ze af met verzorging in hun eigen vertrouwde huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus, ook voor je leuke reactie op lotte's antwoord :)
ik weet niet wanneer je op vakantie gaat. Maar probeer het anders van te voren is een dag uit, want als het dan niet lukt kan je altijd nog een andere oplossing zoeken