kan je een wormenkuur voor hond van 10 kilo halveren voor een pup?

ik heb voor onze pup een wormenkuur gekocht en daar staat voor 10 kilo 1 pil maar mijn pup weegt 5 kilo kan ik dan de pil door de helft doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

zo werkt het normaal bij paarden en schapen wel gewoon een halve pil/halve dosis geven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga niet zelf experimenteren met geneesmiddelen, ook niet voor je huisdier. Ga met je pup naar de dierenarts voor zijn/haar wormenkuur. Krijg je meteen een aantekening in zijn/haar paspoort.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dan ben je wel lekker duur uit als je voor elke wormen kuur naar de dierenarts moet. Op de wormspuit staat altijd de hoeveelheid voor aantal kilo's dus dat kan je gemakkelijk zelf toedienen, alleen goed de bijsluiter lezen.
Meestal reken je met metabool gewicht. Je moet dan het gewicht tussen de macht 0.8 nemen voor de juiste verhouding. Delen door 1.74 in plaats van 2 in dit geval (10^0.8/5^0.8=1.74). Dat is dus iets meer dan een halve pil. Bij grotere verschillen in gewicht is het wel belangrijk daar rekening mee te houden.
De achtergrond is dat kleinere dieren wat actiever weefsel hebben (hogere stofwisseling) en daardoor altijd relatief wat meer gebruiken (medicijnen/voedsel/zuurstof).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een wormenkuur staat altijd of het geschikt is voor jonge dieren en ook de dosis per kilogram lichaamsgewicht,staat dit in de bijsluiter dan kun je deze inderdaad een half tabletje geven en waarschijnlijk staat er ook in of je de kuur na bijvoorbeeld 2 weken nog moet herhalen om evt. achtergebleven uitgekomen wormeitjes ook de doden,kijk goed de ontlasting van je pup na en het bekende sleetjerijden of veel likken aan de anus .Dit zijn tekenen van een worminfectie maar het kan ook zijn dat je hond een verstopte anaalklier heeft,dus vertoond je pup na de kuur deze tekenen ga dan liever even langs de dierenarts
Bel bij twijfel even je dierenarts of ga even terug naar de dierenwinkel om het na te vragen je wilt tenslotte toch dat je hondje een goede start maakt en puppies zijn kwetsbaar ,een goede dierenarts zal adviseren om bij de eerste puppyentingen even te ontwormen en als het goed is heeft de fokker dit ook al gedaan ,daarna de ontworming ieder half jaar of bij tekenen van worminfectie herhalen ,heel veel plezier met de nieuwe aanwinst! met de juiste opvoeding en voldoende aandacht is je pup eenmaal volwassen je trouwste vriend