Het lijkt net of mijn schildpad de hele dag aan het slapen is, hij eet niks en hij beweegt bijna niet, is hij ziek? wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het gedrag ineens veranderd, of heb je hem nog maar kort?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat het om een land- of waterschildpad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om een waterschildpad en het gedrag was sinds kort veranderd maar ik heb toch het gevoel dat het niet goed is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je duidelijk merkt dat ie zich anders gedraagt zou ik er zeker werk van maken.
Zoals Daki zegt naar een specialist.

Antwoorden (2)

Schildpadden zijn reptielen. Dat betekent dat ze de temperatuur van hun omgeving aannemen. Om actief te worden, moeten ze zich eerst kunnen opwarmen. In de natuur doen ze dat in de zon, maar in gevangenschap gedijen ze het beste als je ze een warmtelamp geeft. Let wel op: ze moeten zich ook op een koele plaats kunnen terugtrekken, dus zorg voor zowel licht als schaduw! Je kunt bij je dierenwinkel om een goeie lamp vragen. Het moet er eentje zijn die zonlicht een beetje benadert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hij niet beweegt kan normaal zijn. Een koudbloedig reptiel zal weinig bewegen wanneer het niet warm genoeg is en zijn lichaam dus niet op temperatuur kan komen.

Dat hij steeds slaapt is echter niet normaal. Veel jonge schildpadden hebben last van gezondheidsproblemen, vitaminegebreken, voedingstekorten. Vaak zijn deze te wijten aan onvoldoende verzorging en/of onvoldoende kennis van de verzorger die zich onvoldoende heeft geïnformeerd voor hij aan de hobby begon.

Het gevolg: gebrek aan eetlust, gewichtsverlies en vaak uit zich dit in een ziekte aan de oogholteklieren waardoor de schildpad zijn ogen niet meer kan open en het lijkt alsof hij aldoor slaapt.

Ik weet niet hoe ik je bericht nu precies moet opvatten. Is het dier daadwerkelijk overleden? Als dat niet zo moest zijn (of als jij of iemand anders het ooit nog een keer moest voorhebben): als je er snel bij bent maakt het dier nog een kans. Een bezoek aan een gespecialiseerd reptielenarts, waar het dier een vitamine-injectie krijgt en waar je oogzalf voor het dier meekrijgt, is wat het dier dan nodig heeft.