wat kan ik doen aan 2 vechtende katten?

wat moet ik doen aan 2 vechtende katten, ik heb een gecastreerd mannetje en een vrouwtje, de kater is sinds 2 maanden bij mij. Het ene moment liggen ze heel knus tegen elkaar in een mandje, maar ook vaak gaat het mannetje achter het vrouwtje aan, wat leidt tot een vechtpartij, ik haal ze dan uit elkaar, en zet ze apart voor een kwartiertje. Na dat kwartier gaat het even goed, en dan begint het van voor af aan. Wat kan ik doen om het vechten te laten stoppen. Het is voor de poes ook niet leuk natuurlijk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat je het om te beginnen al verkeerd hebt aangepakt, en de katten veel te snel bij elkaar hebt gezet. Jammer, want een eerste kennismaking kan je nooit meer overdoen.
Iedere vechtpartij verkleint de kans dat ze ooit nog samen door een deur kunnen, dus zet de katten nu meteen apart.
Geef de kater een eigen ruimte met z'n hele hebben en houwen.
Start nu een heel rustige herintroductie.
Hoe een introductie aan te pakken kan je vinden op www.kattengedragstherapie.nl
Neem alle tijd, en ga pas een stap verder als de katten ontspannen zijn.

Daarnaast: passen de katten wel bij elkaar?
Het is van belang dat het karakter overeenkomt: een zeer timide kat voelt zich niet prettig naast een zelfverzekerd exemplaar bijvoorbeeld.
Ook de levensfase moet een match zijn: een puber bij een omaatje is geen goede combi.
Mogelijk is het beter je kater te herplaatsen.

Verder, zijn het binnenkatten?
Dan moet je voorkomen dat ze gaan lopen klieren uit verveling en frustratie.
Speel vaak en regelmatig met ze, voorzie ze van spannende geuren, enfin google maar eens op opgevingsverrijking of voedselverrijking voor katten.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijna vergeten: gebruik feliway om je katten op hun gemak te stellen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Als het katertje pas zo kort geleden gecastreerd is, dan zullen de hormonen zeker een flinke rol spelen nog.
Toch blijft mijn advies gelijk, want ik begrijp dat het toch ook regelmatig tot vechten komt, en dat moet je echt niet willen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Bedankt Anneke, fijn dat het nog steeds goed gaat! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
feliway is goedkoper dan castreren...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
"feliway is goedkoper dan castreren" waar gaat dit nou over? Er is misschien wel een andere reden geweest om een kater te laten castreren. Bijvoorbeeld sproeien. Castreren is goedkoper dan een nieuwe inboedel of dure stomerij kosten. En feliway helpt niet tegen sproeien. Ik kan niet in VS's portemonnee kijken, maar ik heb zelf ook wel eens momenten gehad dat ik het kattenvoer nauwelijks kon betalen, maar dat ik wel voor iets naar de dierenarts ging. (Dat kattenvoer kwam er dan ook wel, dan rookte ik maar wat minder, kat gaat altijd voor)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vond het vreemd dat Daan kortgeleden zijn kater heeft laten castreren, maar nu zegt dat hij helaas niet de financiële middelen heeft om feliway aan te schaffen. Ik geef je volkomen gelijk dat een kapotte huisraad (of dierenartskosten omdat de een de ander verwondt) nog duurder zijn.
Vechtende katten kun je beter niet uit elkaar halen, het beste is het aan te kijken of het niet echt uit de hand loopt en ze het zelf uit te laten zoeken. Nu begint het iedere keer opnieuw omdat je er tussen komt.