zien dieren door glas?

Goeiedag,

kunnen dieren even goed door glas zien als mensen?
Want soms krijg ik het gevoel dat mijn hond mij niet goed ziet door glas.
Hij kijkt vaak naast mij, of herkent mij niet.
Valt dit misschien te verklaren doordat hij mij niet ruikt?

Mvg
KleinCarltje

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een hond is ruiken inderdaad erg belangrijk, maar hij is natuurlijk niet blind. Misschien was ie gewoon me iets anders bezig.

Het beste antwoord

Ja, dieren zien door glas. Als ze met hun ogen kijken, tenminste. Vleermuizen, die met hun sonar 'kijken', zien een glazen wand als een muur, omdat hun geluid erop terugkaatst.

Waarom vooral honden (en ook, maar in iets mindere mate katten) niet zo erg reageren op beelden aan de andere kant van een glazen ruit, is omdat honden heel veel gebruik maken van hun neus. Als zij iets zien, maar niets ruiken, registreert het beeld nauwelijks. Dat kan wel van individu tot individu verschillen. Sommige honden en katten reageren bijvoorbeeld wel op spiegels en andere helemaal niet.

Bijpassend geluid kan verschil maken (mijn katten gaan wel eens achter de tv kijken als en tsjilpende vogeltjes in beeld zijn). Maar zeker voor honden is geur een enorme trigger: als het nergens naar ruikt, dan is er niks.

Waarschijnlijk reageert je hond beter op iets achter glas als hij op een flinke afstand van de ruit staat. Als ik het vergelijk met katten, dan worden voor grote afstanden vooral de ogen en de oren gebruikt. Maar als de afstand kleiner wordt, neemt de neus het meer en meer over. Katten, bijvoorbeeld, zijn nogal verziend. Als je een kattensnoepje door de kamer gooit, kijken ze eerst waar het ongeveer terechtkomt. Als ze er naartoe lopen, kunnen ze het steeds minder goed zien. Maar hun neus vertelt ze dan wel waar het is.

Dus: dat je hond minder reageert op mensen/dieren/dingen achter glas, is omdat hij ze niet ruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier hoeft er maar iets of iemand voorbij te lopen, fietsen of kruipen. De honden gaan helemaal los. Ze missen geen persoon. Als ik in de Auto stap zit ie op de bank naar buiten te kijken waar ik heen ga. Ook Als ik weer thuis kom zie ik ze naar mijn auto kijken en volgen me helemaal tot ik binnen ben. Ik zou zeggen dat ze wel goed zien door een raam, tenzij mijn honden over superkrachten beschikken ofzo.