Hoe zien kittens van 5 weken er uit?

Hej,

We zouden een kitten nemen en we hebben gehoord dat iemand een nestje kittens heeft en dus zijn we er naartoe gegaan.

De kittens zijn 5 weken oud (volgens hun). De mama v.d. kittens is zeer attent als we naar de kittens komen dus denk wel dat het een echt moederfiguur is.

Maar het rare is. Ze zitten dus buiten en ze zijn 5 weken oud. In een mand allemaal dicht bij mekaar. Nu heb ik foto's gezien van willekeurige kittens van 5 weken oud en deze zagen er veel ouder uit dan deze. De kittens die ik zag lagen allemaal heel dicht bij elkaar en ze waren ECHT niet groot. De mama van de kittens is zelf ook zeer klein dus ligt wss aan het ras. Sommige kittens liggen er wel bewegenloos bij dus het kan zijn dat ze slapen ik weet het niet.. Ook was bij de meeste kittens hun ogen vol met opgedroogt traanvocht denk ik. Ik hoorde eens dat dit op een ontsteking wijst maar kan het niet door het slapen zijn ook?

We zouden de kitten aan zeven weken in huis nemen. ( volgende week vrijdag). Maar dervoor gaan we er eerst mee naar de dierenarts om alles te controleren of het beestje wel gezond is.

Tips zijn meer dan geapprecieerd :D

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Heel kleine kittens die buiten liggen, en vieze ogen hebben?
Daar zou ik toch maar vanaf zien, en op zoek gaan naar kittens die een betere start hebben gehad, bij mensen die er goed voor zorgen.

7 Weken is de wettelijk toegestane leeftijd, maar feitelijk veel en veel te jong.
Een kitten van die leeftijd in huis halen is vragen om gedragsproblemen, want belangrijke lessen die van moeder en nestgenootjes worden geleerd, zoals het respecteren van grenzen en het kunnen omgaan met frustratie, worden niet geleerd.
Een week of 12, 13 is stukken beter.

Lees onderstaande site eens, daar kan je ook zien hoe een kitten van 5 weken eruit hoort te zien.

http://www.kittenleeftijd.nl/
Rieneke1
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb onze Videl helaas ook te vroeg mee gekregen. Die had inderdaad ook moeite met "inburgeren" al moet ik zeggen dat Voldy (onze kater) haar toch wel het e.e.a. geleerd heeft. Maar je merkte het wel aan het gedrag. Ik ben blij dat het met haar wel goed is gekomen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Gelukkig had je Voldy, dat scheelt wel iets.
Maar veel kittens worden helaas als solokat gehouden.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja Voldy was ook wel een geval apart hoor :-)
En hij was vaak alleen thuis, dat was weer de reden dat we Videl erbij namen. Maar ik kan geen dag meer zonder ze. En ik raak nog steeds vertederd als ze weer zo lief liggen te slapen samen. Of samen koffiemelk stelen. Of samen uit het toilet drinken lol
Ivana
10 jaar geleden
Alweer een dikke plus. Hoe vaak moet je deze adviezen nog geven voordat iedereen er echt van doordrongen is dat 7 weken véél te jong is voor een kitten om mee te nemen, weg bij de moederkat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus natuurlijk!
Niet aan beginnen als je het niet vertrouwd en daarbij zijn ze nog ziek ook als ik zo eens lees over tranende oogjes,dit kan duiden op een niesziekte dus als je daar een kitten van neemt,kun je al direct ermee naar de dierenarts.
Kies liever voor een kitten dat ongeveer 12 weken oud en gezond is.

De ideale scheidingsleeftijd

Hoewel een kitten met 7 á 8 weken zelfstandig kan eten, zich kan ontlasten en vast voedsel kan verteren, is de huidige wettelijke minimumleeftijd van 7 weken geen goede scheidingsleeftijd. Wat wel een goede scheidingsleeftijd is, hangt af van verschillende factoren, maar is geen kwestie van ‘hoe later hoe beter’.

Vanuit het aspect van het afweersysteem is het niet verstandig om kittens voor 10-11 weken leeftijd weg te halen uit de vertrouwde omgeving. Voor wat betreft de ontwikkeling van sociaal gedrag zitten er mogelijk voordelen aan het bij de moeder en nestgenoten blijven tot 14 weken.

In de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is vastgelegd dat een kitten minimaal 7 weken oud moet zijn voordat het gescheiden mag worden van de moeder. De achterliggende gedachte hierbij is dat kittens op deze leeftijd zelfstandig eten en drinken, en op de kattenbak gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jah maar ik woon in Knokke (België) en we zijn al gaan kijken bij het asiel en die hadden geen kittens, dus ja.. Waar moet ik dan beginnen zoeken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou eens beginnen met geen haast hebben Gregory! Het gaat niet om een reep chocolade!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Keuze genoeg: cattery zoeken via google, marktplaats, krant in de gaten houden. En dit zijn maar een paar voorbeelden.
Rieneke1
10 jaar geleden
@Gregory, het is een dier dat 15 jaar bij je woont als het goed is, wie weet wel 20 jaar.
Dan haal je toch niet het eerste het beste katje in huis, en zeker niet uit zo'n situatie?
Neem je tijd.
Of heb je liggende gelden voor de dierenarts en gedragstherapeut?
Of verhuist dit katje naar het asiel, zoals zovelen?
Het steekt toch niet op een maand ofzo? Houd sowieso het asiel in de gaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent iets te ongeduldig GregoryS,hierdoor maak je straks de fout om een kat in huis te halen waar je vele problemen mee kunt krijgen en dan ook nog eens de nodige dierenartskosten. Let maar op,binnenkort wordt je zowat doodgegooid met het aanbod van kittens die wel oud genoeg en gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jah misschien wel. Maandag gingen we naar het asiel om te vragen of daar nestjes kittens lagen, maar ze waren er nog niet (strenge winter etc..). Maar die mevrouw zei wel dat ze alle ogenblikken nestjes kittens verwacht rond mei, dus beter wachten tot er wat in het asiel beschikbaar is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt mij inderdaad de beste beslissing GregoryS.
Ivana
10 jaar geleden
Bovendien zijn ze in het asiel goed verzorgd en nagezien door een dierenarts en hebben ze de eerste injecties gehad, zijn zonder vlooien en ontwormd. Een hele geruststelling dus voor een goede start.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jah inderdaad maar vind het nu wel lastig om tegen die mevrouw te zeggen dat we de kitten niet nemen :/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en daar hoopt die mevrouw ook op want deze kittens raakt ze niet kwijt aan mensen die goed voor hun kat zijn. Je had het inderdaad vier dagen geleden over een kat die dood ging.... neem alsjeblieft wat meer tijd zeg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo lastig is dit niet hoor,je kunt gewoon zeggen dat je er nog over na wilt denken,je kunt erbij zeggen dat je niet vindt dat de kittens er goed verzorgd uit zien,maar dat is aan jezelf of je dit erbij wilt zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pelle en Maria16 en Ivana en Rieneke hebben allemaal groot gelijk.
Maak geen haast, treur eerst om het verlies van je vorige kat, en neem een katje (of 2) uit een gezond nest, nadat ze oud genoeg zijn. Een kind van 6 jaar kan zichzelf al aankleden en een boterham smeren, maar is ook nog niet oud genoeg om het huis uit te gaan. Wil je dat een kleuterkatje dan wel aandoen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"+" @Gregory, bij je andere vraag hebben we hier al over gesproken, je hebt TE VEEL HAAST... neem de tijd, wacht op een GEZOND nestje [bij het asiel is het beste], geloof ons maar!!