Kat (pers)van overburen 'leeft' buiten, wat te doen?

Ik ben er onlangs achter gekomen dat mensen uit mijn buurt hun kat, een pers, 24 per dag, weer of geen weer, buiten laten.
De kat maakt wel een verzorgde indruk, echter vind ik het nogal triest en wil hier eigenlijk wel wat aan doen.

Waneer ik mijn hond 's nachts uitlaat ligt deze kat onder een auto te slapen en volgt mij met regelmaat of komt op bezoek in de tuin waar ze veel met onze kat optrekt de laatste tijd.

Ik ken deze mensen nog niet maar heb vernomen dat de kat ivm hun geloof niet binnen mag, echter is dit een waarschijnlijkheid gezien ik het van een ander heb gehoord.

Wat is in dit geval het meest verstandigst te doen en hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat je niet zo gek veel meer kan doen dan een verkennend, vriendelijk praatje met deze mensen te maken.
Tenminste, de kat ziet er verzorgd uit zeg je, dus ik ga ervan uit dat hij eten en drinken krijgt, en dat er zelfs wellicht af en toe een borstel over wordt gehaald?
Of heeft hij inmiddels zijn eet-adresjes elders in de wijk?
Veel is nog niet duidelijk, dus ik zou eerst eens poolshoogte gaan nemen.
Volgens de wet moet de eigenaar het dier eten en drinken geven, een zekere mate van beschutting, en de nodige (medische) zorg.
Schort het hieraan, dan kan je contact opnemen met de afdelingsinspecteur van de dierenbescherming.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi Rieneke, bedankt voor je antwoord! Toch nog even een vraagje, namelijk is het niet zo dat persen over het algemeen geen buitenkatten zijn?
Deze kat is werkelijk altijd buiten zonder eigen buitenslaapplek, ook in de winter waneer het vriest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze krijgt van mijn buurvrouw regelmatig te eten.
Gister heb ik haar of hem wat brokjes voor het eerst gegeven die hongerig werden opgegeten. De eigenaar gaat is vaak weg hele nachten aan een en de kat heeft dan ook weinig contact met haar baasje.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ook een pers kan een buitenkat zijn, mits wel zijn vacht wordt verzorgd zodat hij niet gaat klitten.
een kat die altijd buiten leeft, ontwikkeld een dikke wintervacht. Hopelijk kan je de mensen zover krijgen dat ze een beschutte slaapplek maken, bijvoorbeeld een oud konijnenhok van marktplaatst oid. Het beestje wordt er natuurlijk niet jonger op, en oudere katten met artrose hebben zeker een beschutte plek nodig.
Rieneke1
10 jaar geleden
Onze berichten kruisten elkaar, ik lees nu dat de kat ook geen eten krijgt?
Dan kan je twee dingen doen.
Je neemt contact op met de afdelingsinspecteur van de DB, en dan is het afwachten hoe hard die loopt.
Of je pakt de kat bij kop en kont, en je geeft hem bij het asiel af als zwerver.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoonlijk heb ik de indruk dat dit een gedwongen buitenkat is, dus dat ze wel heel graag naar binnen wil maar dit niet mag.
Maar ik ga idd eens even vriendelijk vragen om meer te weten te komen. Vind het zo zielig maar het kan ook best zo zijn dat dit niet zo is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ze slaapt bijna altijd onder een auto waar ik langs loop waneer ik mijn hond uitlaat dus ook 's nachts.

Andere antwoorden (1)

sommige katten zijn graag altijd buiten. je kan niet zeggen aan de ras of de kat wel of niet naar buiten wil. wanneer de kat er goed uitziet is het over algemaan niets aan de hand. Ook weet je niet of de kat wel binnen komt of niet want een kat gaat meestal ook op vaste tijden naar buiten. uw hond doet dat ook en dan lijkt het alsof hij de hele dag buiten is maar dat hoeft niet zo te zijn. Als de kat erg schuw is tegenover mensen kan het ook betekenen dat hij te veel buiten blijft, maar aangezien u zei dat de kat uw vaak volgt of bij u op bezoek komt is er volgens mij niks aan de hand.

als u het alsnog niet vertrouwd kunt u beter eerst praten met de baasjes voordat u stappen onderneemt. Neem geen overhaaste stappen!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inmiddels is gebleken dat de eigenaar van de kat is verhuisd en de kat dus heeft achter gelaten. Verzorging komt vanuit de buurt. Ik ga hem vanavond proberen te lokken en in huis nemen als hij dit fijn blijkt te vinden mag hij blijven.