Waarom hebben katten een staart?

Toegevoegd na 50 seconden:
Heeft deze bijvoorbeeld ook functionele eigenschappen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Katten tonen hun emoties, zoals angst, boosheid, aan willen vallen… door de houding van hun staart en de manier van bewegen met hun staart, net zoals honden dit ook doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een staart voor een kat is heel handig voor communicatie, vliegen verjagen (lol), balanceren... Voor jonge katten kan het ook een hulpmiddel zijn voor het trainen op jagen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als katten geen staart hebben vallen ze om en hebben ze geen evenwicht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha :')
Ivana
10 jaar geleden
Wat dacht je dan van de staartloze manx-kat. Die valt echt niet om hoor!
Alle viervoeters hebben een staart vanwege hun algemene bouwplan. Ergens langs de wervelkolom moeten tijdens de embryonale ontwikkeling schouders en armen en vervolgens bekken en poten aangelegd worden, dat is nooit aan het eind van de wervelkolom. De staartvorming kan tijdens de embryonale fase onderdrukt worden (stuitje van de mens en mensapen) of tijdens de metamorfose kan de staart worden geresorbeerd (kikkervisje). Dat zijn dus uitzonderingen op de regel, die in larvale stadia echter wel een staart hebben.

Verklaren waarom een dier een staart heeft is dus een beetje de omgekeerde weg bewandelen. De vraag is waarom kikkers en mensapen geen staart hebben, dat zal zijn omdat zo een ding in de weg ziet bij onze favoriete houding, zittend op een tak, een stoel of de grond. Bij sommige makaken zie je al dat de staart vaak beschadigd raakt, omdat die nog wel een klein staartje hebben maar graag zitten.

Verder kan een dier natuurlijk van alles doen met een staart, die in eerste aanleg het meest belangrijke aandrijforgaan was voor onze kwastvinnige voorouder. Redeneringen vanuit de functie zijn ad hoc teleologische redenen. Er wordt a priori verondersteld dat een staart een functie moet hebben. Een van de vele meningen van Aristoteles die ons al twee millennia heeft belemmerd in de begripsvorming. Ik zou zeggen in het begin was er noodzakelijkerwijs een staart en die kan op allerlei manieren gebruikt worden, en als hij hinderlijk wordt kan de verdere groei onderdrukt worden, of gewoon bij toeval (gendefect) wordt verdere staartgroei geblokkeerd, zoals bij de katten op het eiland Man.