Enkel smuldier?

Mijn hond eet smuldier, ik gaf dit samen met rijstvlokken voor honden, waar gedroogde groente en kruiden doorheen zaten, ze at dit al meer dan een half jaar. Behalve dat ik van Rodi ben over gestapt naar Smuldier omdat ze te vaak dunne ontlasting had. Sinds een week of 2 weigerde ze steeds haar eten en gister kreeg ik het idee om nou is géén rijst door haar vlees te doen en ze at het op alsof ze een week niet gegeten had, de hele bak in 1 keer leeg, terwijl ze mèt rijst niet meer dan een paar happen nam. (heb ook nog rijst voor risotto geprobeerd en macaroni) Nu vraag ik mij dus af, kan ik dit blijven doen? Enkel Smuldier geven, zonder aanvulling van rijst o.i.d. Eerlijk gezegd ben ik dolblij dat ze weer wil eten, omdat ik bang was dat er iets anders mis was. Wie kan mij antwoord geven, zodat mijn hond niks te kort komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Granen zijn eigenlijk heel belastend voor hondendarmen. Het enige graan wat een hond in de natuur eet is de maaginhoud van zijn prooi.

Jouw hond weet dus instinctief dat het niet goed voor hem is. Veel honden eten daardoor ook niet of nauwelijks brokken omdat er te veel granen in zitten.

Geef hem puur smuldier, want daar zit bijna alles in wat hij nodig heeft. Doe er een beetje plantaardige of visolie doorheen voor zijn vacht en huid.

Maar nog beter dan smuldier is Carnibest. Deze is totaal uitgebalanceerd en je hoeft verder niets toe te voegen.

www.carnibest.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt verschillende soorten smuldier, waaronder de rode en de groen/blauwe. Deze twee versies zijn de compleetmaaltijden van smuldier. Dat staat er ook op. Als je deze geeft, dan is dat een volledige maaltijd voor honden en hoeft er niets bij. Als je alleen pens, kip of hart geeft, dan heb je geen complete maaltijd.

Zelf gebruik ik naast smuldier compleet nog een duurder merk compleet vers voer ivm de kwaliteit. Ik wissel dan af, zodat ik niet te duur uit ben. Omdat carnibest alleen in worsten van een halve of hele kilo te krijgen zijn en ik mijn hond 700 gram per dag geef, gebruik ik Energique. Ook een fantastisch voer en verkrijgbaar in schijven van 100 gram. Wat ook goed voer is: Farm Food Fresh, Haaksbarf. Allemaal rond de 3,50 euro per kilo en verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaken (even zoeken).

Vers vlees is voor de hond gewoon het allerbeste voer, net als de vorige beantwoordster al aangaf. Brokken is echt troep, veel granen en rijst en zo, dat is gewoon niet geschikt voor een hond. Je merkt het trouwens ook aan de vacht van de hond. Die wordt op vers vlees prachtig glanzend en ruikt fris (voor zover een hond fris kan ruiken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi bedankt voor jullie antwoorden, ik geef de vlees compleet van smuldier inderdaad. ik heb ook duck geprobeerd, maar ze gaat meteen aan de de diarree daarvan, van smuldier heb je ook pens kompleet, maar ook hiervan gaat ze aan de race. ze heeft eigenlijk al die tijd raar gedaan met eten en nu is ze zelfs in staat het al te pikken terwijl het op het aanrecht staat, niet goed, maar wel een heel positief teken!! ik ga lekker door met smuldier, en ze stinkt inderdaad niet, gewoon een normale lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk heeft je hond wel een gevoelige maag. Vooral diaree heeft vaak ook te maken met de granen in het eten. Dat heeft mijn hond ook. Dan kunnen ze daar niet goed tegen.
Smuldier is dan eigenlijk prima. Als je de rode geeft, compleet en je doet er verder niets bij, dan zou het goed moeten gaan. Je hebt eerder toevoegingen bij het eten gedaan, daar zou ik echt mee ophouden. Als je wat lekkers wilt geven, geef dan bijvoorbeeld een rauw ei, gedroogde pezen (bullepezen of kalfspezen) of ander vlees/gedroogd vlees.
Geef dus even ook geen snoepjes in de vorm van de pedegree koekjes, want die bevatten ook granen. Even de maag laten rusten.
Blijft je hond aan de diaree, dan kan je het beste toch even langs de dierenarts gaan.