Kan je aangifte doen van diefstal poezen?

Een vriendin van heeft haar relatie pas gebroken en is daar het huis uit. nu heeft die ex van haar haar katten verkocht. Kan ze daar aangifte tegen doen? En zo ja hoe en wat moet ze doen.

Toegevoegd na 46 seconden:
De poezen staan/stonden op haar naam. chip paspoort enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat had ze afgesproken met haar ex want blijkbaar heeft ze de katten bij hem achtergelaten en dat doe je niet zonder een afspraak over wanneer je ze komt halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er was niks afgesproken hij heeft ze zonder overleg zo weggedaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ze heeft ze blijkbaar niet meegenomen toen ze wegging...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee omdat ze samen met haar zoontje nu op een kamer zit en daar kan je geen katten houden. ze had niet verwacht dat hij ze weg zou doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan had ze toch werkelijk afspraken moeten maken of moeten vragen of ze een ander tehuis had moeten zoeken voor de beesten. Het zijn haar beesten en zonder afspraak laat ze ze achter?

Het beste antwoord

Ja, ze kan aangifte doen bij de politie,maar ook de politie kan het nieuwe baasje niet verplichten tot teruggave van de katten, kort gezegd omdat hij zich kan beroepen op het bepaalde in artikel 3.86 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek. Daarin is zakelijk weergegeven bepaald, dat de koper te goeder trouw van een roerende zaak (een kat is juridisch een roerende zaak), niet ter zake doende uitzonderingen daargelaten, beschermd wordt tegen de onbevoegdheid van de verkoper.
Te raadplegen op www.rechtspraak.nl onder LJN nummer BI9985.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nsa een relatie is er geen diefstal maar mogelijk een verduistering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super bedankt.

Andere antwoorden (1)

Neen.

Na een relatie waarin de partner een gedeelte van de verzorging mede op zich heeft genomen is hij mede eigenaar geworden van de dieren.

Van diefstal is dan ook geen sprake maar wel van verduistering en zal er een civiele zaak opgestart moeten worden.