waarom laat mijn kat stukjes haar achter?

Ik heb een kat en die laat stukjes haar achter. Ik kom het overal tegen. Wat kan dat zijn? Het zijn stukjes haar met een korstje er onder. Is dit erg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K

Antwoorden (3)

Klinkt als een huid probleem. Wat voer je? Ik zou de dierenarts even laten kijken. Ook zou het beestje vlooien kunnen hebben.

BijHuid goedkopere en kwalitatiefminder goeDe voeren (Zoals supermarkt brokjes) zie je vaker dat katten (eigenlijk alle dieren) hUid problemen krijgen en vAcht verliezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor spelfouten... Telefoon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat heft geen vlooien... Hij eet normale supermarkt brokjes denk je dat het ernstig is als ik er niks mee doe?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Supermarkt brokjes bevatten teveel zout en granen. Katten eten geen granen in het wild (zijn vleeseters) en zout kunnen ze ook slecht verwerken. Gaat je kat er dood aan? Waarschijnlijk niet...maar het is wel pijnlijk en heel erg vervelend. Constant jeuk, constant te weinig energie. Op latere leeftijd (8+) kunnen er wel ziektes ontstaan doordat de kat altijd te weinig juiste voedingsstoffen krijgt. Een goed voer is bijvoorbeeld hills of iams. Duurder dan een supermarkt brok, maar omdat het zon goed voer is eet de kat veel minder en zul je uiteindelijk maar iets duurder uit zijn op maandbasis.
Rieneke1
11 jaar geleden
Frany, bij allergie is 1 enkele vlooienbeet al voldoende voor wekenlange narigheid. Ik denk dat het ernstig is als je er niets mee doet ja.
Zou je zelf de hele dag jeuk willen hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! Bedankt rien :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels, In de merken die jij noemt,zitten ook granen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Het is dan ook niet zoals ik zei: ze hebbeb wel wat granen nodig maar kijk maar naar de verhoudingen graan en vlees
Rieneke1
11 jaar geleden
Ja, maar een of andere vorm van koolhydraten is nodig om een brok te vormen.
Orijen gebruikt aardappelzetmeel.
De merken die Niels noemt, zijn goed verkrijgbaar, en naar mijn idee prima brokken.
Het blijven wel brokken natuurlijk :s
Rieneke1
11 jaar geleden
Niels, nee hoor, katten hebben geen granen nodig. Het zijn obligate carnivoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dan beter aardappelzetmeel hebben dan granen want ze hebben geen granen nodig. Voor de betere merk brok kun je dan het beste kiezen voor Orijen,Acana en TOTW.
Katten hebben vaak last van overmatig haarverlies, schilfertjes, kaalheid, rode plekken, doffe vacht, korstjes of eczeem. Mits een goede vachtverzorging en een aangepaste voeding kan je deze problemen echter gemakkelijk voorkomen en behandelen. Met onze gemakkelijk te volgen tips, krijgt je kat binnen de kortste keren opnieuw een mooie, glanzende en gezonde vacht.
Een mooie, glanzende en gezonde vacht begint met een aangepaste voeding. In tegenstelling tot wat de reclame ons doet geloven, is kattenvoeding uit de supermarkt onvolledig wat vitaminen, mineralen en aminozuren betreft. Dit heeft allerlei problemen als resultaat, o.a. kaalheid, rode plekken, schilfertjes, doffe vacht, overmatig haarverlies, korstjes, eczeem, etc. Indien je kat met één van deze problemen te kampen heeft, doe je er dus best aan zijn voeding aan te passen.
De volgende merken droogvoeding voor katten zijn aangewezen voor een gevoelige huid en zorgen bovendien voor een mooie en glanzende pels:
Royal Canin Hair & Skin 33
Josera Emotion Culinesse
Hill’s Science Plan Sensitive Skin
Iams Special Care Sensibele Huid
Sanabelle Elegance Hair & Skin Kattenvoer
Smilla Beauty
Schesir Persian & Long Haired Kattenvoer
Er zijn heel wat voedingssupplementen op de markt die helpen om je kat een mooie, glanzende en gezonde vacht te geven. Deze voedingssupplementen zijn bij dagelijks gebruik zeer efficiënt tegen schilfertjes, irritatie van de huid, korstjes, kale plekken, eczeem, etc. Denk er echter wel aan dat gebruik op lange termijn een overdosis vitaminen kan veroorzaken. Vraag raad aan je dierenarts alvorens met een kuur te beginnen, want proteïnerijke voedingssupplementen kunnen gevaarlijk zijn indien je kat nierproblemen heeft.
Volgende voedingssupplementen zijn de moeite waard:
Salmopet zalmolie: zowel voor honden als katten. Afkomstig van zalm uit Noorwegen.
EBI-Vet Gist-Plus Pearls: voor de ondersteuning van spijsvertering en vachtproblemen.
Hugro hennep voerolie: bij allergische reacties en velproblemen.
Velcote voercomplement voor huid en vacht: Velcote ondersteunt de huidfunctie bij katten met dermatose (huidziekten) en bij overmatige haaruitval.
Lupoderm huid- en haarkuur.
Bay-o-pet Murnil tabletten: vitamine- en proteïnerijk voedingssupplement voor huid en vel.
Olie
Druppel enkele keren per week een beetje plantaardige olie over de normale voeding van je kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt erop dat de kat korstjes op de huid heeft die irriteren, zodat hij de korstjes samen met de haarplukjes er omheen afbijt en/of wegkrabbelt.
Het is zaak te onderzoeken waardoor de wondjes ontstaan.
Bevoel je kat eens goed bij de achterhand: voel je korstjes en roofjes?
Dan bestaat de kans dat je kat allergisch is voor vlooien, en zal je de kat nauwgezet vlovrij moeten houden, evenals de omgeving.
Koop antivlo middelen bij de dierenarts: die hebben de nieuwste generatie middelen, en geven de juiste voorlichting.
Is er geen sprake van een vlooienallergie, dan lijkt me een bezoek aan de dierenarts geen overbodige luxe om de oorzaak te achterhalen.
Rieneke1