Mijn kat wilt continue eten, wat doe je hier tegen?

Onze kat krijgt 3x per dag een zakje eten (vlees in saus of gelei) daarnaast heeft hij ook nog brokjes en krijgt hij zelfs af en toe vande buren te eten. Alsnog blijft hij cotinue zeuren om eten en het is erg irritant. Hij loopt steeds achter je aan en gaat keihard miauwen. Hij is overigens heel gezond maar wel iets aan de zware kant. Ik geloof dat we hem al te veel eten geven maar hij wilt steeds meer. Wat doe je hier tegen? ( behalve hem niks geven want dan is die behoorlijk irritant)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dierenarts van mijn kat zegt dat natvoer vooral vocht is. Daarom is het beter als je kat altijd brokjes tot zijn beschikking heeft & max 1 keer per dag natvoer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad niet goed om alleen maar natvoer te geven, vooral voor de tanden, maar geheel achterwege laten is ook niet aan te raden. Alleen droogvoer geven is slecht voor hun nieren, vooral bij gecastreerde katers.

Antwoorden (5)

Aangeraden wordt 1 zakje vlees per dag en zoveel droge brokjes als hij lust. Als je het vlees op een vast moment van de dag geeft, bv. na het opstaan of bij het avondeten, dan zal hij er vanzelf aan wennen dat dit het moment is waarop hij vlees krijgt en na verloop van tijd zal hij op andere momenten nauwelijks nog zeuren (behalve als je de kast opent waar het vlees in staat of iets dergelijks). Het kan even duren, maar is een kwestie van volhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, mijn kat begint om 18:00 te zeuren om het zakje natvoer.
Je kat is al te zwaar en hoe dikker hij wordt,hoe meer behoefte hij aan eten heeft.
Geef je kat niet meer dan de dagelijkse hoeveelheid die hij mag hebben - 10 %

Als je kat hier eenmaal aan gewend is en op een goed gewicht,dan zal het gezeur ook afgelopen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is overigens heel gezond schrijf je.
Ik zou dat toch graag eerst door een dierenarts vastgesteld willen zien.
Laat dus je kat even goed nakijken.
Wordt hij gezond verklaard, dan zou ik aan voedselverrijking gaan doen.
Dat wil zeggen dat je kat aktief z'n voedsel moet vergaren.
Dan heeft hij geen tijd meer om achter jullie aan te lopen mauwen.
Gebruik voerpuzzels, makkelijk zelf te maken.
Verstop z'n brokjes en zet hem aan het werk, goed tegen verveling en tegen overgewicht.

Maat echt allereerst naar de dierenarts gaan.
Rieneke1
11 jaar geleden
Mijn kat de werd door anderen te veel verwend als ik een aantal weekjes op vakantie was en toen ik terug kwam (ze was toen nog maar 3 á 4 maanden) miauwde ze de hele dag om eten. Ik heb haar gewoon 3x per dag natvoer gegeven (3x is normaal voor kitten) en voor de rest brokken, maar ze bleef natuurlijk zeuren. Wat ik toen heb gedaan (of eigenlijk niet gedaan) werkt(e) PERFECT! Gewoon NEGEREN!! En na een tijdje gaan ze (meestal) vanzelf wel aan de brokken zitten eten als ze ECHT honger hebben. Zo is het eigenlijk altijd met een kat, je mag uiteraard aaien en aandacht geven, maar vaak is het ook eens goed om ze te negeren en ze naar jou toe te laten komen. Mijn buurvrouw deed dit altijd zo zei ze en ze had/heeft de liefste katten ter wereld gewoon omdat zij ze hun gang laat gaan en aangeeft (d.m.v. te negeren) dat het genoeg is geweest (bijvoorbeeld dus bij het geven van natvoer.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Succes en veel plezier met je kat(ten)..

Mvg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nat voer is volgens onze dierenarts zelfs helemaal niet vereist (een kat drinkt tenslotte ook). Geef 'm daarom slechts 1 x per dag nat voer en 1 x per dag droogvoer (en vraag je dierenarts om advies over welk soort voer om je kat van z'n zwaarlijvigheid af te helpen). Deze twee maaltijden volstaan voor een volwassen kat (een kitten voer je uiteraard vaker). Maak het de kat bovendien niet te makkelijk en zorg ervoor dat hij er een tijdje over doet om het droogvoer te pakken te krijgen (en daar bij voorkeur ook voor in beweging is), bijvoorbeeld door het droogvoer in een voerbal te doen. Of een voertoren kan ook, of knutsel zelf iets in elkaar met gebruikte keukenrollen en verstop de brokjes daarin. Maar de voerbal blijft in mijn ogen het beste aangezien de kat daarbij het meest zal bewegen, zeker als je 'm niet teveel open zet.