maken konijnen geluid?

hallo, mijn vraag was of konijnen geluid maken
mijn konijn maakt namelijk een hard piepend geluid, heel gek.
hij maakt dat geluid niet op een bepaald moment.
het lijkt of hij het benauwd heeft, hij heeft ook heel vaak waterige ogen en de vacht onder zijn ogen is dan ook nat.
alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Piepen doen konijnen als ze honger hebben, of als ze het koud hebben.
Als het lijkt of jouw konijn het benauwd heeft is dat wel een reden om met je konijn naar de dierenarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Piepen of gillen is een teken van pijn en/of (doods)angst, ik zou wel naar de dierenarts gaan voor een afspraak als ik jou was. Je zegt dat je denkt dat je konijn benauwd is, vaak als dat zo is doet het konijn zijn kop om hoog met z'n bekje half open om naar lucht te happen, ik weet niet of je dat ook bij hem ziet?
heeft hij misschien ook een natte neus toevallig? Dan zou het misschien ook (chronisch) snot kunnen zijn, dat is een luchtweg infectie. Daarbij hebben ze ook vaak natte ogen wat je zegt. Het zou ook heel goed wat anders kunnen zijn, tis een symptoom wat je bij veel ziektes terug ziet! Heel veel succes ieder geval!

Toegevoegd na 14 minuten:
Natte ogen hoeft niet meteen iets heel ernstigs te zijn hoor! Maar dat piepen en dat je denkt dat ie het benauwd heeft wel. Is het echt luid piepen wat lijkt op gillen, of zijn het zachte piepjes/gepruttel wat lijkt op dat van een cavia? In dat laatste geval zou het wel snot (ook wel pasteurella genoemd) kunnen zijn. Dit is ook zeker een reden voor een bezoek bij de dierenarts! Want het kan ernstiger worden en dan is het te laat. Mijn konijn heeft het ook maar dan licht en kan er mee leven. Bijna alle konijnen hebben het zonder dat ze het merken maar het komt pas op als ze op een moment een lage weerstand hebben door stress of ziekte etc.
Hieronder staan links met symptomen en uitleg over de ziekte snot.

Toegevoegd na 18 minuten:
Nou zou ik zowat het belangrijkste vergeten haha:p let er ook op of je konijn niest want dat duid bijna voor 100 % op snot