Nieuwe poes bij mijn jongere katertje gezet, grommen en blazen komt het goed?

Hallo,

Ik heb sinds vorig jaar een katertje erbij, hij is van 19 september 2012 en kwam met 7 weken bij ons. Omdat hij heel erg op mij was gefocust en mijn benen aanviel en beet, terwijl hij ook SUPER lief was bij me komt liggen, kroelen, knorren en elke nacht naast mijn hoofd bij mij op m'n kussen slaapt. Toch op advies van meerdere mensen en voor mijn eigen gevoel ( omdat ik nu nog in de ziektewet zit al vanaf oktober ) een poes erbij genomen. Ze is 2 jaar, een siberische poes dus een lief en sociaal karakter ook naar mij en mn vriend was het gelijk een super schat toen we haar gingen halen kroelen kopjes geven enz. ze is gesterilliseerd, gechipt, ontwormt, ontvlooid, gezondheidsverklaring, ingeent eigenlijk alles was top. We hebben ze bij elkaar gezet eerste avond was het grommen en blazen best heftig en de kleine kater rent steeds achter haar aan. Ze werd er volgens mij gek van en blazen en grommen. 2e dag ging het al beter maar het was nog steeds erg blazen, grommen en af en toe een tik geven. De kleine blijft ook achter dr aan komen. Ze is er niet van gediend nog als hij in de buurt komt. Ze slapen appart 'snachts de kleine bij ons boven want dit heeft hij vanaf kitten gedaan en zij op de beneden etage met de deur dicht. Vandaag gaat het al wat beter ze ligt op de kast hij op de krabpaal maar zodra hij bij dr in de buurt komt gaat ze grommen en blazen. Hij geeft haar dan een tik. De kleine word as dinsdag gecastreerd. Komt dit goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij niet in dr buurt komt gaat gaat het gewoon goed. Toen hij net op de grond aan het spelen was zat ze vanaf de kast gewoon te kijken wat hij deed en dan gebeurd er niets. Maar zodra hij in dr buurt komt gaat ze grommen en blazen. Ik weet dat ze normaal echt moeten wennen en dat het echt tijd kost en dat blazen en grommen eigenlijk ook heel normaal is alleen wat ik me echt af vraag is in welke mate dat is en of dit dan inderdaad ook gewoon het normale gedrag is als ze moeten wennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal duurt het 2 a 3 weken eer ze aan elkaar gewend zijn. Ik heb hier noodgedwongen een aantal jaar geleden 2 volwassen katten bij mijn 2 eigen volwassen katten moeten zetten en ook dit ging na een paar weken goed na eerst het nodige gegrom en geblaas.

Antwoorden (2)

De planning verdient geen schoonheidsprijs: beter had je het katertje laten castreren, en de poes wat later in huis gehaald.
Dit is wel erg veel stress bij elkaar.
Verder is het nooit een strak plan een nieuwe kat meteen bij de oude te zetten.
Er wordt wel geroepen dat katten het zelf maar uit moeten vechten, maar niets is minder waar. Een eerste indruk kan je helaas nooit overdoen.
Voor nu zou ik de poezen apart houden, en een rustige introductie beginnen, waarbij je alle tijd neemt. Pas als beide katten ontspannen zijn is het tijd voor de volgende stap.
Google eens op "kat introduceren ", en je kan uitvoerig lezen hoe een en ander in z'n werk gaat. Ook op de site van kattengedragstherapie.nl kan je veel info vinden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb inderdaad ook gelezen dat je ze een paar dagen appart zou moeten houden maar ook dat dat juist helemaal niet de bedoeling was, er staat ook zoveel beschreven op het internet. En mijn katertje is natuurlijk nog maar net 6 maanden ( 2 dagen ) en mag dus echt nu net pas geholpen worden vandaar de dinsdag. En ben zo lang bezig geweest met zoeken naar een maatje erbij omdat er verklaard werd door het gedrag van het katertje dat er echt nog een kat bij moest komen. En aangezien ik nu nog thuis zit en niet aan het werk ben en alles in de gaten kan houden hebben we het zo gedaan. Zij zit nu ook op de kast en hij is aan het rondlopen en dan staat ze weer op en loopt ook een rondje en komt nog even wat aandacht bij me halen. Naar ons toe zijn ze allebei lief nu ze moeten dus echt aan elkaar wennen. De tijd neem ik lekker voor ze k geef ze allebij extra veel aandacht en speel ook mei beidde. Als m'n vriend thuis is wisselen we ook af en spelen we met beidde. Ik merk wel echt al een verbetering met gisteren omtrent t grommen en blazen.En als ik ze appart zet betekend het dat er 1 in de woonkamer is en 1 boven en als er 1 boven is zit die poes dan alleen. Ik heb het gevoel dat ik dan ook de aandacht niet van verdelen. Heeft dat nog zin als ik ze appart ga zetten? Als ze niet bij elkaar in de buurt komen laten ze elkaar met rust. Maar zodra t katertje komt is t feest. Wellis waar veeel minder dan eerst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel fijn om te horen en ik let er inderdaad op of ze eten maar dat doen ze beidde gelukkig. Van het gewone voer wel en drinken doen ze ook beidde goed. Alleen de poes is geen fan van kattensnoepjes gewoon van die temptations van whiskas. Maar dat kan ook nog wel verschillen per kat denk ik? En denk dat het ook wel gaat schelen als m'n katertje dinsdag gecastreerd is. Maar nu apart zetten of gewoon zo bij elkaar houden? Hij slaapt nu op de krabpaal en zij ligt op de kast te slapen
Ja, het gaat goed komen, ze moeten aan mekaar wennen. Dit kan een tijd duren. Ze moeten in huis nu bepalen wie de baas is, en uiteindelijk hebben ze ieder hun plaats wel gevonden. De poes moet eraan wennen dat ze in een nieuw huis is met vreemde geuren en ook nog aan het katertje. Maar na een paar maanden zul je zien dat hey beter gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie aan je naam dat je een kattenfreak bent haha, heb je hier al ervaring mee? Zou het zin hebben als ik ze appart zou zetten? ( zie verhaal en mijn reactie hierboven )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ja ik ben zeker een kattenfreak, ik ben super gek op katten en bestudeer ze en lees erover en heb zelf ook een kat, daarom weet ik wel veel van katten. Ik zou ze niet apart zetten omdat ze aan elkaar moeten wennen en dat kunnen ze niet als ze niet bij elkaar zijn. En aangezien het grommen en blazen al minder is geworden wat jij hierboven beschrijft, gaat het de goede kant op. Binnenkort zijn ze aan mekaar gewend en zijn het de dikste maatjes!