waarom jaagt 1 vis in mijn aquarium alle andere vissen op?

ik had er laatst een vis inzitten die alles opjaagde... dus die heb ik er uitgehaald. maar nu gaat er een andere vis vrolijk verder met het opjagen van andere vissen, terwijl die eerst heel rustig was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.7K

Antwoorden (5)

Dat is typisch het gedrag van vissen, die aan het paaien zijn (voortplanten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms kan een simpele vis ook wel schade aanrichten, wij hadden goudvissen, en we merkten op dat er één tussen zat die de andere vissen aanviel en de aangevallen vissen hadden ook wel wat 'littekens' erdoor, ik dacht nochtans dat zo'n vis niet kon bijten maar nu twijfel ik er toch wel aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij hadden hetzelfde met fantoomzalmpjes.
Eentje was erg agressief naar de anderen, en beet zelfs de vinnen kapot. Die hebben we er uit gehaald, en toen begon nr. 2 ...
Er is bij die vissen dus een duidelijke rangorde. De laatste in rang werd ook het vaakst gepest. Wij hebben hierna nooit meer fantoomzalmpjes gewild.
Overigens had ik het ook met een purperkop (soort sumatraan). Die joeg de heel bak na, niet alleen zijn eigen soort, maar alle vissen. Met de discusvis had hij het vaakst ruzie, maar dan kwam de algeneter tussenbeide en stopten ze even.
Dus waarom ze het doen? rangorde, territorium.
Wat je er aan kan doen?
Indien mogelijk grotere bak en meer verstopmogelijkheden.
Dan kunnen de vissen ook duidelijker hun territorium afbakenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vissen gaat kopen kun je het beste vragen aan de visverkoper welke agressief zijn,wij vertelden het er altijd bij dat bv sumatraantjes niet bij de maanvissen konden of bij Betta's,er zijn soorten die elkaar niet liggen.Daarom staan in het boek van Hans Frey voorbeelden van bij elkaar passende vissen uit een bepaalde streek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit kan van alles zijn paaien ruzie ziekte.
wat voor vissen welke vissen zitten erin want de ene is erg rustig en de andere is een ruziezoeker in bak .
en was het eerst niet zo van de laatste tijd dan vaak paaigedrag.
stel je niet teveel voor als ze eitjes leggen of levendbarend zijn want de meeste worden opgegeten.