Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet ik of mijn baardagaam zwanger is?

Het is een mannetje en een vrouwtje, en sinds een paar weken krijgt het vrouwtje een erg dikke buik , ze graaft soms (hiervoor nooit). hoe kan ik zeker weten dat er eitjes in zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De baardagamen communiceren onderling door met de kop te knikken en de voorpoten te zwaaien. Het mannetje kan daarbij ook zijn zwarte stekelbaard opzetten. Wanneer het vrouwtje met haar voorpootjes gaat zwaaien laat zij zien dat ze wil paren. Ongeveer een maand na de paring zal het vrouwtje een dikke buik krijgen, de eitjes zijn dan te zien. Het vrouwtje heeft tijdens de zwangerschap behoefte aan wat meer voer,vitaminen voor de ontwikkeling van de eitjes. Vlak voordat het vrouwtje de eitjes gaat leggen zal zij eten weigeren. Het beste is om een bak met vochtig zand in het terrarium te plaatsen, zo diep dat de baardagaam er helemaal in kan. Daarin maakt het vrouwtje een kuil waarin ze de eieren zal gaan leggen en begraven, dit gebeurt meestal 's avonds. Een legsel bestaat uit ongeveer 12 tot 28 eieren, soms ook meer. De eitjes kun je uitbroeden in een broedstoof op een temperatuur tussen 28 tot 31 graden zijn. De eitjes mogen niet gedraaid worden want dan kan de embryo beschadigen of zelfs sterven. De baardagaampjes komen na ongeveer 50 tot 60 dagen uit hun ei. Voer de baardagaampjes iedere dag, veel jonge krekeltjes en fruitvliegjes en bepoeder deze met kalk. Zorg ervoor de baardagaampjes in principe alles krijgen wat de volwassenen ook hebben maar dan in mindere mate en een kleiner formaat, de temperatuur moet hetzelfde blijven. Het drinkbakje moet ondiep zijn, omdat ze snel verdrinken. Zorg er ook voor dat er niet teveel voedseldieren rond blijven lopen in het terrarium zij kunnen 's nachts deze kunnen aan het baardagaampje gaan knagen als hij slaapt.
Het kan dus zijn dat jouw baardagaam inderdaad zwanger is, je kunt na een tijdje ook de eieren voelen zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Ik zal morgen meteen even kijken

Andere antwoorden (1)

Als de ontlasting een beetje verkleurd en soms zelfs een beetje zuur ruikt, heb je te maken met een zwanger baardagaamtje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding