Waaraan kunnen anatome helena's sterven?

Ik zag net in mijn aquarium 3 dode anatome helena's. Ze zagen allen lijkbleek. Andere slakken (de reden dat ik de anatome helena's had ingezet) leven nog, alsook de vissen.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
En iemand enig idee wat ik nu best kan doen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn aquarium weer geschikt wordt voor anatome helena's zodat ik er nieuwe kan inzetten of wat kan ik (voorlopig) als alternatief gebruiken om van mijn overige slakken af te raken? Dit alternatief moet wel ALLE slakken weghelpen dus geen slakkenvallen, slakkengif of manueel verwijderen. Het aquarium moet in de toekomst namelijk dienst gaan doen als kweekaquarium.

Toegevoegd na 6 dagen:
Verder niemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De Anatome Helena leeft graag water van 22 tot 30°Celsius en leven +/- 2 á 5 jaar.
Ze zijn niet kieskeurig wat betreft de hardheid van het water maar hard water maakt hun huisje kleuriger.
Het zijn solitair slakken maar ze zijn liever met 2 of meer.
In een aquarium is ongeveer 1 slak per 10 liter water aan te raden.
Als er geen slakken meer zijn gaan ze planten resten eten of voedsel wat op de bodem terecht komt maar planten zich dan niet meer voort.
Als bovenstaande voorwaarden niet voldaan zijn of te weinig zuurstof krijgen door slechte beluchting gaan ze niet gedijen en bleek worden.

Ik stel voor om bij u een deel water te verversen want dit is waarschijnlijk te zuur geworden (zeer lage ph = minder dan ph 5).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met de pauwroger.
Ik vroeg me alleen af of je je water al getest hebt?
Ik zou het iig doen voordat je je water gaat verversen stel dat het na het verversen weer gebeurd (wat ik niet hoop) dan weet je iig je waterwaardes en waar het misschien aan kan liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pH is 7,1
Er zaten 5 slakken in een aquarium van 110 liter.
Watertemperatuur op 24°C
Hardheid 6 °dgH Allemaal in orde lijkt me?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ph, temperatuur en vooral de inhoud van uw aquarium is ideaal maar die hardheid is wel zeer laag.
Mogelijks heeft u dit nodig voor uw vissen, bv. voor discusvissen is dit voortreffelijk maar voor u slakken eerder aan de lage kant.
Dus overwegen om dGH te verhogen maar dan wel uw vissenbestand laten primeren want dat zijn de hoofdbewoners van uw bak, die slakken zijn maar opruimers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vissen zijn guppen. Momenteel toch, want aangezien het een kweekaquarium is zal het visbestand daar wel eens in wisselen. De pH en temperatuur heb ik even opnieuw gemeten. Hardheid zijn de verkeerde resultaten, die had ik opgeschreven maar bedenk me nu net dat dit bijna 2 weken geleden is. Toen zaten de guppen er nog niet in en heb ik de hardheid eerst wat verhoogd met aquariumzout om de guppen er in te kunnen zetten. Denk dat de hardheid dus eerder rond de 10 °d zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb vandaag waterwaarden nog eens getest (weet niet of je er veel aan hebt om te bepalen wat het probleem zou kunnen zijn): hardheid = 8 °dgH en 11 °dkH
pH = 7,4
CO2 = 18 ppm
25°C Omdat dit aquarium laag belast is en mijn gezelschapsaquarium uitstekend draait gebruik ik het water daarvan om dit aquarium te verversen. Om mezelf te verzekeren dat dit water goed is doe ik daarop uitgebreidere testen: hardheid = 7°dgH en 6 °dkH
pH = 6,8
CO2 = 38 ppm
NH3 = < 0,02
NO2 = 0
NO3 = 5
Fe = 0,10 ppm
PO4 = 1,35 ppm
DOM = 0,12 mM
29,5 °C