Waaraan kunnen anatome helena's sterven?

Ik zag net in mijn aquarium 3 dode anatome helena's. Ze zagen allen lijkbleek. Andere slakken (de reden dat ik de anatome helena's had ingezet) leven nog, alsook de vissen.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
En iemand enig idee wat ik nu best kan doen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn aquarium weer geschikt wordt voor anatome helena's zodat ik er nieuwe kan inzetten of wat kan ik (voorlopig) als alternatief gebruiken om van mijn overige slakken af te raken? Dit alternatief moet wel ALLE slakken weghelpen dus geen slakkenvallen, slakkengif of manueel verwijderen. Het aquarium moet in de toekomst namelijk dienst gaan doen als kweekaquarium.

Toegevoegd na 6 dagen:
Verder niemand enig idee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De Anatome Helena leeft graag water van 22 tot 30°Celsius en leven +/- 2 á 5 jaar. Ze zijn niet kieskeurig wat betreft de hardheid van het water maar hard water maakt hun huisje kleuriger. Het zijn solitair slakken maar ze zijn liever met 2 of meer. In een aquarium is ongeveer 1 slak per 10 liter water aan te raden. Als er geen slakken meer zijn gaan ze planten resten eten of voedsel wat op de bodem terecht komt maar planten zich dan niet meer voort. Als bovenstaande voorwaarden niet voldaan zijn of te weinig zuurstof krijgen door slechte beluchting gaan ze niet gedijen en bleek worden. Ik stel voor om bij u een deel water te verversen want dit is waarschijnlijk te zuur geworden (zeer lage ph = minder dan ph 5).

Bronnen:
http://www.visaquarium.nl/a/slak-etende-slak

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100