Kan een muis in een hamsterkooi?

Wij hebben een hamsterkooi, en nu willen we daar graag muisjes in gaan doen. Kan dit zomaar, kan de muis niet door de tralies ontsnappen. het verschil tussen de tralies is ongeveer 1,1 cm.

Toegevoegd na 1 dag:
Wij hebben besloten dat we de muizen niet in een traliekooi willen gaan houden. Maar zouden we ze ook in een grote plastic bak kunnen houden in plaats van een bak van glas?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Nee. Een muis kan nog door een gaatje van 1 cm doorsnee, dat wordt dus regelmatig zoeken naar je huisdiertjes. Mocht je het toch proberen en wil je je muizen weer terug, leg dan in hoeken van de kamer lege wc rolletjes. daat ving ik vroeger mijn ontsnapte muizen mee op muisvriendelijke manier.
Beter dan een kooi( ze hebben een 10 voor klimmen) is een glazen bak, een ruim aquarium bijvoorbeeld. Niet een ronde goudvissenkom, dat is dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoals al beantwoord is, 1cm. max tralieafstand.
Veel mensen houden ze in aqua's (met lekschade voor een kleine prijs op marktplaats te koop). Een goede deksel is in dat geval van belang ze kunnen ontsnappen door gaatjes die in de deksel zitten voor bv lampen. Het handigste is zelf een deksel maken: 4latjes en het juiste gaas qua afstand gebruiken. Kippengaas die 6hoekig is, is niet geschikt.

Ook worden ze in duna's gehouden (plastic kooien met tralies aan de bovenkant) al blijft tralies natuurlijk riskant. Hou daar rekening mee als je geen ervaring hebt.

als je bij de volgende link kijkt kan je een idee krijgen van de soort kooien die gebruikt worden voor muizen. Het staat bij huisvesting.

Toegevoegd na 14 uur:
edit na uitbreiding antwoord.
op het muizenforum wordt als richtlijn 500cm2 per muis berekent.
het zijn groepsdieren. In een bak van 50x30=1500cm2 kan je er 3houden volgens deze richtlijnen.

Een plastic bak kan prima. Nadeel: een faunabox van 1000cm2 is lastig te vinden. De grootste die ik heb is 20x30=600cm2 (heb ik geen dieren in). Een curverbox is redelijk doorzichtig waardoor je ze slecht ziet. Letop dat je een supergoede deksel erop hebt. Stel je neemt een curver met deksel: afmeting van 1cm of meer ontsnappen ze uit. Je moet die gaatjes klein houden.

Toegevoegd na 14 uur:
afrkaanse dwergmuisjes kunnen wel in zon kleine faunabox. wellicht is dat een idee als je een plastice bak wil.